Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1274044
Hej!
Jag har en Volvo S40, hade inbrottsförsök i min bil förut, hade rutorna lite nere och nån försökte slita upp "pluppen" som sticker upp för att få dörren att öppna sig, men misslyckades. Centrallåset gick sönder, dörren gick inte att låsa upp och "centrallåsmotorn hade brunnit" sa dom på verkstan. Så den byttes ut till en fungerande. Har sedan haft problem med dörren till och från, funkar nån vecka och sen är den trasig igen. Varit till verkstan som tycker att den borde fungera.
När jag öppnat med centrallåset så har dom andra dörrarna låsts upp och förardörren har fått öppnas från insidan, fast pluppen fortfarande varit kvar nere även när dörren öppnats. Utifrån kommer man inte in alls.
Men idag när jag skulle öppna dörren från insidan så gav handtaget upp, nånting i dörren lossnade och nu går det inte att öppna dörren alls.
Vi har försökt haft i kilar mellan fönstret och plåten, lång vajer med krok men får inte tag i nånting. Skruvat loss det som går kring handtag m.m men kommer inte åt nånting.
Nu när dörren inte går att öppna får vi inte loss innersidan av dörren heller.
Så vad gör man? Nån som har någon idé?
Lämnar in den på verkstad om inte annat, men hade gärna försökt göra något för att lösa problemet med att få upp dörren så man kan komma i och ur bilen tills dess.

Tack på förhand! /Malin
#1274151
Hade ett liknande problem för några år sedan med en tidigare V40 jag hade, dagen för besiktning gav bakdörrens lås upp. Barnspärren i och handtaget på utsidan släppte.
Ringde verkstad och frågade och dom sa att man får offra innerklädseln på dörren.
Jag lyckades komma åt, efter mycket jobb, öppningspinnen på insidan via högtalarhålet efter att monterat bort den.
Är, eller var på den fas1:an, en ganska taskig lösning med ett litet kläm-klammer op en gängad stav som öppnade dörren. Den hade släppt.
Löste det och besiktade dagen efter. På den tiden kunde man boka om samma dag.

Testa att gå genom högtalarhålet eller att få loss klädseln via den vägen. Ev får man offra några klammer och skada lite men det kan det vara värt.

Lycka till.

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]