Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amanite
#1272765
Hej!

Har en S40 T4 från 03 som rullat strax över 26k mil. Sedan ca 1 år så har jag märkt mindre drsgkraft från turbon (till och från har den funkat och till och från funkat sämre). För ca en månad sedan så slutade den dock fungera helt. Inget vissel, inget drag, ingen blårök och inga andra tecken som kan vara bra att veta.
Den har som sagt bara successivt minskat i kraft (dock inte linjärt) och nu är den som sagt helt död så min fråga är nu. Är den helt slut eller är det bara nått grejs (wastegate tjosan) eller nån liten sprint som jag läst mig till ska sitta där och mecka med nått ändläge som pajat?
Kan månne någon av alla er bilkunniga svara på hur man går vidare och lokaliserar felet?
Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av andersbe
#1273152
Plocka väck luftfilterslang och känn på turbinen om den glappar, kolla dom två vakuum klockorna, slangar, armar sitter på plats, magnet ventil, följ slangar, felkodsläsning.
Ett tips är att spruta startgas runt turbo och andra slangar för att hitta läcka, motor på tomgång. ;-)
av Amanite
#1273871
Motorlampa har iaf inte tänts (felkoder kan kanske lagras utan att den måste det)? Resten med vacumklockor och grejs låter som rena grekiskan för min del.
Men antar att det inte finns nåt särskikt enjelt sätt att utesluta vad som är fel utan att kunna betydligt mer än vad jag kan om sakerna. Har hört innan att det skulle kunna vara nån sprint som spärrar nått ändläge eller nått och som skulle kunna ha hoppat av. Vad nu det betyder..haha
Aja,gammal bil så gör troligen bäst i att sälja skiten i vilket fall.
Användarvisningsbild
av Hedis62
#1273902
Som "Andersbe" skriver i sitt inlägg ovan Plocka väck luftfilterslang och känn på turbinen om den glappar, är ju ganska enkelt att kolla även om du inte är jätteduktig på att meka.
Finns lite videos på tuben om hur du gör, låter troligt att det är den som gett upp med tanke på milen?! Den ger inga felkoder vad jag vet,men du måste kolla ifall du kan snurra på hjulet i turbon eller om det knappt går att rubba eller är glapp innan du byter.
Är bilen helt ok annars finns det ju ingen anledning att sälja den istället för att leta upp en begagnad el renoverad turbo
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]