Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Moffedoffe
#1270693
Hej jag har bytt kamrem på min v40 vw 1,8 motorkod B4184S2.
Kamremmen var av och när jag plockat ner den så såg jag att orsaken var att en bult hade lossnat från vvtaxeln och ställt till raset. När jag monterat ihop allting och följt markeringarna allt enligt Haynes så vill den inte tända motorn går runt och de hörs inte som något skulle vara skadat. Frågan är om det är någon som kluddat och satt markeringarna på kamaxlarna fel hur jag då skall kunna åtgärda det.
Användarvisningsbild
av Hedis62
#1270725
Du har ju inte bara kammaren att hålla reda på utan två drev till, har remmen gått av när motorn varit igång tror jag med säkerhet att en el flera ventiler krökts
Bilagor
Replace-timing-chain-on-Volvo-S40-2-0-2002.jpg
Replace-timing-chain-on-Volvo-S40-2-0-2002.jpg (175.74 KiB) Visad 1279 gånger
av Moffedoffe
#1270779
Nu startar bilen men tänder dåligt skall åka iväg och köpa komprovare så får jag se om det är ventilerna den knackar dock inte utan känns bara som att den tänder dåligt. Återkommer när jag gjort komptest.
Användarvisningsbild
av Hedis62
#1271195
Moffedoffe skrev: mån 24 sep 2018, 11:38 Har nu gjort komptest fick inget värde alls på dom tre cylindrarna och på den fjärde fick jag 14,5 bar så det verkar som att jag blir tvungen att byta topplock.
Låter inte roligt alls :bored:
Har en känsla av att det blir en annan v40 ? eller ska du lägga ut tid och pengar på renovering?

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]