Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av qsecofr
#1270042
Hej,
Vi har en s40 1,8 från 04 som har lite pendlande tomgång. Startar man den kall och den har förhöjd tomgång går den helt jämt. Men när den har blivit varm så pendlar tomgången mellan typ 700 och 800 varv. Har bytt luftmassemätare och tomgångsventil utan resultat. Någon som har en idé vad det kan vara för fel? Inga felkoder i Vida.

Se bifogad filmsnutt.

https://www.dropbox.com/s/5q47q9e71ippu ... 8.mov?dl=0

tack.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1270531
Svårt att höra motorljudet, ta gärna en filmsnutt utifrån.
Det är inte AC-kompressorn som ligger och sluter/släpper pga lite gas eller annat?
Tycker jag känner igen varvtalsförändringen från min V40 när man slog på helljuset på tomgång. Kolla mät spänning på batteriet under gång, är det generatorn som av någon anledning laddar intermittent?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1270611
Pillar du av multiremmen och problemet fösvinner så har du ringat in felet till generator, styrservo eller ac-pump. Men det är ju lite mek.
Om du slår på stolvärmen, helljus, ac/kupefläkt på högsta och bakrutevärmaren, vad händer med varvtalspendlingen då?
Kolla även så att inte kylarfläkten slår av/till i samma frekvens som varvtalspendlingen, långskott men ändå.
Har du sökt "tomgångsproblem" på forumet? Diverse givare kommer upp som eventuell felkälla, kan bara tycka att dessa skulle sätta felkod.
Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Behöver det repareras och därefter fylla[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]