Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magseg
#1270121
Vid snabb genomlyssning låter det som om något är löst och slår emot något.
Försvinner vid gaspådrag. Låter inte som löst skrammel utan mer som hård metall mot hård metall.
Kolla runt motorn och se om något är löst och kanske knackar mot blocket och att vibrationerna när du gasar får det att inte knacka pga annan puls i vibrationerna.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1270329
Låter inte helt olikt problem med VVT-enheten. Prova att koppla bort solenoiden som styr oljeflödet till den, kolla videon:
#1434138
Ok, måste fråga. I ditt klipp, så försvinner inte ljudet när du urkopplar solenoiden? Vad innebär detta? För på min bil, försvinner ljudet vid solenoids urkopplande, och återkommer när solenoid är inkopplad. Och enligt flera ställen hävdar man då att det är vajsing på kamdrevet. Men i mitt huvud så låter logiken konstigt. Om det nu vore fel på kamdrevet, borde det då inte låta även om solenoiden är urkopplad? Jag tänker lite som felsökning på mobiltelefoner, och man tar bort det man misstänker kan vara fel, och mobilen då fungerar, så är det fel på den sak man tog bort. Men om felet fortsätter innebär det att delen man kopplade ur, inte har ett problem.

Men här är det omvänt, verkar det som. SOlenoid urkopplad och ljud försvinner (vilket för mig logiskt sätt betyder att det är solenoiden som det är fel på) så hävdar förstå-sig-på-are att det är kamdrevet. Men borde då inte ljudet fortsätta, som på din bil?

Glöm min fråga förresten. Hör nu att ljudet på din bil vart mera jämt och inte riktigt försvann? Istället för sporadiskt klickande ljud blev det konstant.
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]