Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1267806
Min V40 -00 har på senare tid blivit svagare i batteriet. Vid start har det varit närmare och närmare att den inte startat och så i morse fanns det ingen kraft att starta motorn.
Jag har tidigare funderat på om det är batteriet som är kass, hade tänkt köpa ett nytt idag.
Det som får mig att tvivla på min teori är att bilen inte ville starta med hjälp av kablar, jag var tvungen att dra igång den. Startade så fint efter mindre än en meter och gick hur fint som helst hela Vägen hem, c:a 30 minuter.
Om det vore generatorn borde jag inte kunna köra eftersom batteriet ju är tomt, eller?
Om det vore batteriet borde bilen ha startat med kablar, eller?
Tror ni att detta är något enklare som jag kan fixa själv?

Mvh Martin
#1267951
Har man ett dåligt batteri så är det inte alltid kablar löser biffen direkt, kan behöva va inkopplat typ några minuter bilarna i mellan, beror även lite på hur du kopplat.
Mät batteriet alt ladda det innan du köper nytt.
Att bilen går bra när du kör med den torde indikera att generatorn inte bör va dålig utan att det skickar laddning till batteriet.
#1267956
Jag provade både att koppla minus både till jord och direkt till batteriet.
Har laddat batteriet över natten och den startade inte nu heller.
Fick ett förslag av en granne, som i och för sig inte är bilmekaniker, att det kanske kunde vara startmotorn som lagt av.
Som det är nu klickar inte startmotorn ens.
#1267959
Ett dåligt batteri kan göra att det inte hjälper med startkablar, speciellt om startkablarna är av den klenare sorten och kontaktpunkterna inte alltid är perfekta.

Det låter som att ditt problem antingen är ett kasst batteri eller en dålig startmotor. Kan du temporärt låna ett garanterat friskt batteri så är det enkelt att utesluta batteriet.

Kan du inte testa med ett annat batteri hade jag börjat med att byta ut batteriet, speciellt om det är gammalt. Ett nytt batteri kostar inte så mycket. Om problemet kvarstår får du fortsätta felsökningen. Det kan vara startmotorn, eller strömmatningen till startmotorn. Eller något annat. :-)
#1267961
Vad händer när du försöker starta?
Om batteriet är dåligt brukar belysning mm gå ner och man hör att startmotorn försöker snurra motorn, men den orkar inte.
Om startmotorn inte roterar och belysningen verkar vara opåverkad så är det troligen startsolenoiden, eventuellt starmotorn.
Om du inte hör ett klickande ljud kan det vara fel på väg till startsolenoiden. Mät om du har 12V på solenoidens lilla anslutning.
Om det inte verkar komma fram 12V kan man kortsluta den lilla och den stora polen med en mejsel (växellådan i friläge).
#1267969
Jag ska köpa en begagnad startmotor och ett nytt startrelä idag, det blir billigare än ett nytt batteri. Återkommer om detta inte hjälper.
Enligt Hayens är det enkelt att byta startmotorn på egen hand.
#1267974
Dior skrev:Jag ska köpa en begagnad startmotor och ett nytt startrelä idag, det blir billigare än ett nytt batteri. Återkommer om detta inte hjälper.
Enligt Hayens är det enkelt att byta startmotorn på egen hand.
Det är oftast bättre och billigare att felsöka innan man köper reservdelar.
#1268158
Behövde ändå byta startmotorn, den har inte velat gå till varje gång jag vrider på nyckeln i två veckors tid (bilmekanikern sa att det inte skadade motorn).
Då hörde man hur startmotorn snurrade men det gör man inte nu.
#1268163
Men här du kollat upp batteriet är ju inte svårt, börja med som fler skrivit här att låna ett friskt batteri och testa batteriknas är väl ett av dom vanligaste felen vid startporblem när inte startmotorn vill dra runt.
Det känns som du börjar i fel ände.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]