Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1267790
Först en motfråga: Varför tänker du tömma ur glykolen?
Läs den här tråden: viewtopic.php?f=22&t=144270

Om du skall göra något arbete med (i) motorn skall du naturligtvis tömma ur kylarvätskan. Om kylarvätskan är ren och klar så förvarar du den på några lämpliga dunkar. Sedan häller du tillbaka den i motorn när ditt "ärende" är klart. Totalt brukar det handla om 8 - 10 liter. Är kylarvätskan grumlig eller slammig så tar du dunkarna till någon återvinningsstation. Skriv gärna glykol på dunkarna, så vet avfallshanterarna direkt hur dom skall göra med vätskan. Glykol är väldigt giftigt!
Det enklaste när man skall tömma ur glykol är att lossa den nedre kylarslangen på kylaren. Då rinner både kylarens och motorns vätska ut där. För att få ut det mesta kan man även lossa den övre kylarslangen vid kylaren. Då blir det inget vacuum som eventuellt håller kvar någon vätska. Och i detta läget har du ställt en balja eller ett tråg under motorn för att samla upp vätskan. Det brukar rinna tämligen "brett" åt flera håll, så var inte för snål med baljans storlek. Det ligger alltid lite vätska kvar i något "hörn" inne i motorn. Men beroende på vad du vill göra med motorn eller varför du vill tömma ur vätskan så är det avgörande för hur mycket vätska du behöver få ur. Är det slam och korrosion (rost) i vätskan, så bör du spola igenom med rent vatten. Du spolar så länge som det kommer ut förorenat vatten. Glöm inte att spola igenom kupéelementet också. Där får du eventuellt lossa någon slang så att du kan spola med en fullständig cirkulation. Glöm inte att ställa värmereglaget på max värme så att det är fullt öppet genom elementet.
Är det riktigt förorenat så köper du en flaska kylarrens på någon välsorterad bensinstation. Då följer du dom anvisningarna som står på den förpackningen.
Och kom ihåg: Blanda alltid vatten och glykol från början. Helst innan du häller i vätskan. Vänta inte med glykolen "tills du har handlat det nästa vecka!" Korrosionen är otroligt snabb om det inte finns något korrosionsskydd i kylarvätskan. All "handelsglykol" som är avsedd för motorfordon innehåller korrosionsskydd i dag. Och även om du enbart kör din bil i Tropikerna så måste du ha glykol i kylsystemet. Innan du startar det här jobbet så kollar du dom aktuella slangklämmorna. Ser dom dåliga ut så köper du nya innan du börjar tömma ur. Och innan du börjar köra bilen efter jobbet så kollar du så att det inte är några läckor på slanganslutningarna. Om du behöver kompletteringsfylla mera kylarvätska, så gör du det i expansionskärlet när eventuella luftbubblor har fått bubbla ut. Och passa på att kontrollera lägsta köldpunkten. Den skall ligga neråt -35 - -40°C

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]