Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1262510
Tjena alla Volvo diggare.

Som rubriken säger. Har samlats vatten i bak på golvet, höger sida.
Sommaren har ju varit oerhört torr och det började regna första gången i förrgår här hemma.
Tänkte mig att antingen är det regnet som hittat sig in eller att nån dränering till AC har täppt till sig.
Har haft bilen sen nyår och detta är första gången detta händer.

Nån som har erfarenhet med just vatten just på detta ställe?
#1262512
Kan tillägga att det smakar lite sött och är lite klibbigt. Upplever det så iaf. Glykol eller kan det vara spolarvätska? Spontant så känns det konstigt om det är glykol för då undrar jag hur den hittar bak dit. Spolarvätska kan jag förstå för det borde gå nån slang till bakfönstret.

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk

#1262515
Kan även nämna att behållaren för kylarvatten i motorrummet är nivån enda upp i toppen, alltså upp till locket i stort sett. Så jag blir lite fundersam då jag trodde att jag skulle ha mindre kylarvatten då jag tror det är det som läckt ut.
Kan det även vara så att det är vatten från AC som läcker ut och att det vattnet kan tolkas som kylarvatten? En dränering som är igen täppt månne.
AC funkar som den ska tycker jag och den går inte upp i kok.
#1262518
Efter lite mer letande här på jagrullar.se så ser jag att folk har haft problem med just dräneringen. Tydligen så kan en dräneringsslang gå just där bak och kan orsaka vattensamling. Ska imorgon försöka kolla upp detta lite mer ingående. Hoppas att jag bara behöver lyfta bort lite av mattan för att lösa detta.
#1263275
Har nu rivit ut matta för torkning. Felet kvarstår dock då jag inte vet om det är skit i röret eller om det är en skarv som läcker. Denna skarv ska isåfall vara den som är precis på torpedväggen på insidan. Har haft tryckluft och matat in i dräneringsröret men det läcker lik förbannat. Så med andra ord vet jag inte om det är skit där i eller om det är nån skarv nånstans.

Ber om tips om ni har nåt?
#1264051
andersbe skrev: tor 09 aug 2018, 15:10 Kolla gummilister rund dörrar och fönster, spruta på vatten...även bak. ;-)
Nja, med vädret vi haft hela sommaren så är det helt omöjligt att det är regnvatten som sipprar in.
Men tack för tipset, kan vara bra till just när det problemet uppstår.
#1264097
Är det inte luftutblås under stolarna? Då kan ett läckande värmepaket göra att kylarvatten läcker bak.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]