Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1264312
frasse4 skrev: tor 09 aug 2018, 21:30 Är det inte luftutblås under stolarna? Då kan ett läckande värmepaket göra att kylarvatten läcker bak.
Så härligt att ni kommer med olika tips vad problemet kan vara, det tackar jag för.
Men det är inte kylarvatten som kommer ut. Bara vanligt vatten vad jag kan se och känna.
Var även till en Volvo verkstad och en kille var ut och kikade på bilen och sa direkt att det är kondensvatten från AC.
Men fortfarande har jag inte hittat vart det läcker ifrån riktigt. Jag vill påstå att den nån skarv precis på insidan av torpedväggen där vattnet kommer ifrån. Men det kan även vara så att det är nå skit i systemet så stoppar vattnet från att komma ut ur dräneringen för AC.
#1268164
Tippar på att vattnet är kondensvatten ifrån aircondition. Är spillvattnenslangen igentäppt söker sig vattnet just igenom ventilationsröret under höger framsätet. Nu pratar vi om 5 - 10 liter i och under mattorna. Verkstaden blåser rent röret.
#1268307
Ja det verkar rinna uppifrån, en bit upp på torpedväggen ungefär där man har fötterna när man sitter på passagerarsidan. Jag har inte lyckats hitta exakt var det kommer ifrån och jag kör fortfarande utan mattan i bilen och får suga upp vatten med jämna mellan rum för att hålla efter. Jag körde ca 22 mil igår och då fick jag ta bort ca 1 liter vatten drygt.

Jag ser inte någon spillvattenslang som ska kunna mynna ut nånstans. (kan ha missat) Däremot som jag skrivit tidigare så kommer det ett litet plaströr ut från torpedväggen in i motorrummet. Detta rör verkar vara direkt från värmepaketet (tror jag). Vet inte om det är stopp nånstans och inte kan rinna ut ordentligt .
#1268556
vetten skrev:Kan du inte komma åt att blåsa rent röret med tryckluft.
Jag har blåst med tryckluft från motorrummet och in i röret. Men vad jag förstår så sitter värmepaketet direkt innanför och man blåser då egentligen direkt in i värmepaketet.
Kanske är jag ute fel här och ska egentligen blåsa nån annanstans för att göra rent. Tar gärna emot mer förslag.
#1270224
ulfs skrev: tis 18 sep 2018, 09:21 Du har inte massa löv och annan skit som täpper dräneringen från vidrutan?
Ska ta en titt på det också då jag en dag fick så jäkla mycket vatten på golvet och jag hade inte använt AC nästan nåt alls.

Ska hitta på denna dränering vid vindrutan och blåsa rent om det går.
Tack

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]