Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1258413
Håller på att försöka ta bort stötdämparna för att jag tänkte byta fjädrarna bak, dom har gått av på nedersta varvet.

Efter massor av rostlösning och svordommar medans jag körde med min elmutterdragare så lossade muttern till bulten som håller stötdämparen, men nu får jag inte ut eller bort bulten.
Hur har ni gjort för att få bort den? antar att att det finns någon mer som råkat ut för samma sak?!
Bilagor
v2.jpg
v2.jpg (111.11 KiB) Visad 1780 gånger
v1.jpg
v1.jpg (471.11 KiB) Visad 1780 gånger
#1259312
Kan vara nödvändigt att dra i hopp fjädern, står bilen på motsatta sida på marken kan även krängnings hämnaren göra så att den spänner ner baksvingen, bästa är att bakvagnen hänger i luften med pallbockar, avdragare kan användas men då måste man borra ett centrum hål i bulten så att avdragar skruv får fäste.
#1259313
ThomasT skrev: tor 12 jul 2018, 19:04 Om muttern är borta är det väl bara att knacka till den med handsläggan så trillar den ut? (kontrollera innan så inte det sitter i spänn pga fjädern)

.
Nja,,,kollade runt lite här på forumet bland gamla trådar där någon hade kapat bulten med tigersåg mellan dämpare och balken,,underifrån så det är nog det som gäller.
Ska ta tag i det i helgen om jag får mina nya stötdämpare innan dess.
Verkar som den är ordentligt fastrostad i metallhylsan som går igenom bussningen på dämparen.
Slägga så ryker garanterat hela balken så det är uteslutet.
#1259383
Den V40 jag hade var det alltid problem med bultarna, köpte alltid in extra innan på börjat jobb, hade stora problem med hjul inställning bak, hjälpte inte ens med svetslåga.
Monterade nya och doppade dom i tjära. en nackdel är att bultar har en stigning på 1.25mm, svåra att få tag i förutom hos Volvo, dyra.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]