- tor 05 jul 2018, 09:55
#1258050
Hej.
Har skrivit om detta i andra trådar men drar nu ihop alltihopa i en då det troligen hör ihop. Blir enklare att hålla ordning på.
Bil: Volvo V40 Classic -04 2.0T.
Karossen har nu gått 17000 mil. Motorn bytt nån stans "på vägen" under tidig höst 2017 och hur långt den gått är okänt men det satt en utbyteskamrem på den av märket GATES.
Problem:
1: Den trycker ut olja bakom VVT-drevet, på bakre kammen. Låter inte som en disel men tickar lite då man motorbromsar på högre varv eller gasar över 3000 rpm.
2: Den hackar till, känns som om den misständer en gång ibland på trean vid ax mellan 2000-2500 rpm då och då. Går annars riktigt bra.
3: Vandrar på tomgången ibland när den är nystartad. Gassplället är rengjort.
4: Vid kallstart utan motorvärmare (under -20 med motorvärmare och under -10 utan) dör den och man får starta en gång till. Termostaten bytt, ej tempgivaren.
Jag har ingen motorlampa som lyser men jag har följande felkoder: DTC-91 Momentbegränsning & DTC-61 Omställningsventil, Variabel Kamaxel med verkstadens läsare. P0015 med min lilla läsare.
Min verkstad tror det räcker att byta packboxen till VVT-axeln och ventilen ca 2000:-
Volvo tycker man ska byta VVT och hela grejen dryga 6000:- Volvo har bara konsulterats via telefon.
Frågor:
- kan dessa saker höra ihop?
- Vad tror ni? Vad bör göras? Byta allt eller bara packboxar?
Ska besiktiga i juli/augusti. Använder bilen dagligen till och från jobbet samt i jobbet.
Tack!
/M
Har skrivit om detta i andra trådar men drar nu ihop alltihopa i en då det troligen hör ihop. Blir enklare att hålla ordning på.
Bil: Volvo V40 Classic -04 2.0T.
Karossen har nu gått 17000 mil. Motorn bytt nån stans "på vägen" under tidig höst 2017 och hur långt den gått är okänt men det satt en utbyteskamrem på den av märket GATES.
Problem:
1: Den trycker ut olja bakom VVT-drevet, på bakre kammen. Låter inte som en disel men tickar lite då man motorbromsar på högre varv eller gasar över 3000 rpm.
2: Den hackar till, känns som om den misständer en gång ibland på trean vid ax mellan 2000-2500 rpm då och då. Går annars riktigt bra.
3: Vandrar på tomgången ibland när den är nystartad. Gassplället är rengjort.
4: Vid kallstart utan motorvärmare (under -20 med motorvärmare och under -10 utan) dör den och man får starta en gång till. Termostaten bytt, ej tempgivaren.
Jag har ingen motorlampa som lyser men jag har följande felkoder: DTC-91 Momentbegränsning & DTC-61 Omställningsventil, Variabel Kamaxel med verkstadens läsare. P0015 med min lilla läsare.
Min verkstad tror det räcker att byta packboxen till VVT-axeln och ventilen ca 2000:-
Volvo tycker man ska byta VVT och hela grejen dryga 6000:- Volvo har bara konsulterats via telefon.
Frågor:
- kan dessa saker höra ihop?
- Vad tror ni? Vad bör göras? Byta allt eller bara packboxar?
Ska besiktiga i juli/augusti. Använder bilen dagligen till och från jobbet samt i jobbet.
Tack!
/M
=================================
Nuvarande: Volvo 855glt -97, V40 - 04, Hästar...
Tidigare: Saab 96, Ford Consul, 240 (-75/88), 244 GLE, 945 (bästa bilen jag haft), S40, V40, Citroen C5, Volvo 240, V70 SE -97
Nuvarande: Volvo 855glt -97, V40 - 04, Hästar...
Tidigare: Saab 96, Ford Consul, 240 (-75/88), 244 GLE, 945 (bästa bilen jag haft), S40, V40, Citroen C5, Volvo 240, V70 SE -97