Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1258050
Hej.

Har skrivit om detta i andra trådar men drar nu ihop alltihopa i en då det troligen hör ihop. Blir enklare att hålla ordning på.

Bil: Volvo V40 Classic -04 2.0T.
Karossen har nu gått 17000 mil. Motorn bytt nån stans "på vägen" under tidig höst 2017 och hur långt den gått är okänt men det satt en utbyteskamrem på den av märket GATES.

Problem:
1: Den trycker ut olja bakom VVT-drevet, på bakre kammen. Låter inte som en disel men tickar lite då man motorbromsar på högre varv eller gasar över 3000 rpm.
2: Den hackar till, känns som om den misständer en gång ibland på trean vid ax mellan 2000-2500 rpm då och då. Går annars riktigt bra.
3: Vandrar på tomgången ibland när den är nystartad. Gassplället är rengjort.
4: Vid kallstart utan motorvärmare (under -20 med motorvärmare och under -10 utan) dör den och man får starta en gång till. Termostaten bytt, ej tempgivaren.

Jag har ingen motorlampa som lyser men jag har följande felkoder: DTC-91 Momentbegränsning & DTC-61 Omställningsventil, Variabel Kamaxel med verkstadens läsare. P0015 med min lilla läsare.

Min verkstad tror det räcker att byta packboxen till VVT-axeln och ventilen ca 2000:-
Volvo tycker man ska byta VVT och hela grejen dryga 6000:- Volvo har bara konsulterats via telefon.

Frågor:
- kan dessa saker höra ihop?
- Vad tror ni? Vad bör göras? Byta allt eller bara packboxar?

Ska besiktiga i juli/augusti. Använder bilen dagligen till och från jobbet samt i jobbet.

Tack!
/M
#1258405
1, byte packbox kamaxel el är det det dom menar med packbox vvt tro? Knackar det inte för jävligt så är det dumt å byta sånt som är helt(volvo montörer... Nä lyssna på mekanikern!)
2, kolla efter sprickor i tändspolarna
3, rengör tomgång motorn ordentligt alt byt
4 kan du leva med det? Annars byt tempgivare
#1258406
Ok. Tack!
Bör kanske rengöra eller byta omställningsventilen, vvt selenoid eller vad det kallas.
Momentbegränsning hade varken Volvo eller nån annan någon aning om vad det kan vara.

/M
#1258412
Byt inte vvt om den inte är trasig, dyr sak!
Momentbegränsningen "kan" ju ha att göra med att vvt inte funkar perfekt.
Vid felsökning genom att "byta saker tills man hittar problemet" kan bli väldigt dyrt.. men om du väljer den vägen så börja med dom billigaste sakerna först, ex beg sprickfria tändspolar och kablar,(köp inte eftermarknads de funkar dåligt!) beg och ordentligt rengjord tomgång solonoid
Och sen lämnar du in till verkstaden för 2000kr ifall bilen fortfarande har problemen kvar
#1258421
Tack.
Kanske räcker att rengöra tomgångsmotor och den där omställningsventilen. Går väl att byta den sedan om det inte funkar. Packboxen måste bytas.
Nä. Den knackar inte och funkar bra så jag kör på det.
Kanske kan jag rengöra tomgångsmotor själv? Finns det någon guide på nätet?
#1258844
Ok. Nä. Den funkade inte.
Vilket topic hadeden du hänvisade till?
XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]