Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Appeman
#1257803
Hej

Nu har det hänt igen. Vid full tankning kommer jag ca 500 meter, därefter tvärdör motorn. Efter diverse omstarter går den igång med oregelbunden tomgång. Någon som har något förslag på vad det kan vara ?
Det är endast vid fulltankning problemet uppstår, aldrig annars.
av Appeman
#1257962
Inte direkt när det händer, men jag var ute nu och det är ett ordentligt undertryck i tanken, dvs den suger in en massa luft när man lossar locket.
Jämförde men min V70 och en Yaris och där finns en liten tendens till undertryck men inte alls av samma kaliber.
Kan det vara så att man tankar kall bensin. När sedan den värms upp pga vädret så expanderar bensinen. Tanklocket är tätt och därför trycks för mycket bensin in i motorn som stannar ?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1257967
Det är något fel på tankventilationen. I takt med att bränslet används upp så måste det ersättas med luft. Har du också problem med att pumpen slår ifrån när du tankar?
av Appeman
#1257970
Nej, inte förrän tanken är full. Hur ersätts förbrukat bränsle med luft, är det genom tanklocket ? Antar att det inte är ett öppet system men en slang ut i det fria som på den gamla goda tiden.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1258125
Vet inte, det kanske sker genom en separat luftningmed backventil. Borde gå att hitta en sprängskiss online. Skulle det varit luftningen till tankningsröret så hade det nog varit problem att tanka också. Även på gamla goda tiden skedde luftningen till en kolkanister fram.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]