Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Officefb
#1254949
Hej,

blir inte riktigt klok på detta fel. Köpte en V40 T4 -03 för en tid sedan, allt funkar kanon förutom att då och då kommer det en bensindoft i kupén, via luftkonditioneringen.

Lukten dyker upp när jag har bromsat eller saktat ned och kommer som sagt med luften från luftkonditioneringen. Det är inte varje gång jag känner det, men kör jag en liten runda brukar det alltid dyka upp nån gång i alla fall. Känner ingenting när jag står stilla, varken avstängd eller på tomgång. Inga synliga läckage under, inga bensindroppar på marken.

Hade den inne på verkstad, de lyckades inte känna något men de gick igenom slangarna och kollade runt bensintanken med inspektionskamera utan att se något.

Var kan jag börja leta? Vill inte åka runt och stinka bensin :crying:
av Leopold
#1255006
Jag känner inte till just din modell men om motsvarande skulle hända enligt din beskrivning på min s80 2.5t, alla bensinslangar/ledningar kollade så skulle jag misstänka läckage på den trycksatta delen av "insugssidan" dvs insugningsgrenrörets packningar (litet oklar på hur insprutningssystemet ser ut på din bil men antar att det inte är direktinsprutning).

En annan och kanske troligare idé är att det kan vara läckage i det system som leder tillbaka ångor från övertryck i bensintanken (EVAP), kanske kan du se ett samband mellan problemet och hög utomhustemp?

Finns säkert fler förslag från kunnigare folk, se detta som några första hypoteser från en lekman.
av Officefb
#1255079
Hmm, ja, det kanske skulle kunna vara något.

Men borde inte motorstyrsystemet bli väldigt förbryllat med tanke på att så mycket bensin/luft försvinner?

Vet du var man kan lokalisera den där EVAP-manicken? :)

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]