Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vurre
#1249042
Tjena!
Har nu problem med mitt högra bromsok bak då handbromsen ligger på konstant, pillat lite och märkte att returarmen vad kärvad så banka loss den men den vill inte fjädra tillbaka som den ska. Gav upp och köpt nytt ok och bromsslang men då stötte jag på ännu en bov, jag med mitt lilla hövve förstår ej hur man fäster bromsslangen på oket. Slangen har ett ring på sig där vätskan kommer ut, nån som vet vart man kan få tag på en bult eller vad det är som ska sitta där som man skruvar i oket?
Det är en Volvo s40 2.0t 1999 det handlar om alltså. Tacksam för all hjälp! Å hoppas jag lagt tråden på rätt ställe!
av Vurre
#1249052
sweddan skrev: tor 10 maj 2018, 10:38 Jag har alltid tagit skruven som sitter på det gamla oket. Man ska få med nya packningar (ringar) till oket. Denna koppling kallas banjokoppling.
Aah Jag tänkte ta den som satt men den ser röten ut och vill ha en ny med ifall den skulle gå åt helvete, men ska den va nån speciell längd eller så? Eller vart kan man få tag på en sådan?
Användarvisningsbild
av sweddan
#1249177
Vurre skrev: tor 10 maj 2018, 11:42
sweddan skrev: tor 10 maj 2018, 10:38 Jag har alltid tagit skruven som sitter på det gamla oket. Man ska få med nya packningar (ringar) till oket. Denna koppling kallas banjokoppling.
Aah Jag tänkte ta den som satt men den ser röten ut och vill ha en ny med ifall den skulle gå åt helvete, men ska den va nån speciell längd eller så? Eller vart kan man få tag på en sådan?

Okej. Jag vet inte var man kan få tag i en ny bult. Jag skulle ha mätt banjobulten och kollat på nätet. Sök efter banjobult.
Alternativt om du har en skrot nära så åk dit och plocka en bult från en annan s/v40. Hittade en sida med lite olika banjobultar: http://www.streetpower.se/348-banjobultar
av Vurre
#1249345
sweddan skrev: fre 11 maj 2018, 07:16
Vurre skrev: tor 10 maj 2018, 11:42
sweddan skrev: tor 10 maj 2018, 10:38 Jag har alltid tagit skruven som sitter på det gamla oket. Man ska få med nya packningar (ringar) till oket. Denna koppling kallas banjokoppling.
Aah Jag tänkte ta den som satt men den ser röten ut och vill ha en ny med ifall den skulle gå åt helvete, men ska den va nån speciell längd eller så? Eller vart kan man få tag på en sådan?

Okej. Jag vet inte var man kan få tag i en ny bult. Jag skulle ha mätt banjobulten och kollat på nätet. Sök efter banjobult.
Alternativt om du har en skrot nära så åk dit och plocka en bult från en annan s/v40. Hittade en sida med lite olika banjobultar: http://www.streetpower.se/348-banjobultar
Grymt! Löste det idag efter en tur till mekonomen, dom hade banjoskruv och ska till skroten och köpa ny bromsokshållare imorgon då glidpinnarna rostat fast också... men tack för hjälpen! Hade aldrig hittat namnet banjoskruv eller det annars :3

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]