Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kvint
#1248747
Hej!

I förra veckan så tappade jag bort min sista nyckel till min s40 t4 99.
Bogsera ner den till volvo handlaren som beställde en ny nyckel och skulle "synka" den nya nyckeln med bilen...
Det lyckades dom inte med styrenheten/immobolizern tar inte emot den nya nyckeln, dom ville byta ut både styrenhet och immobolizern men det skulle kosta en halv förmögenhet mot bilens värde så det gick jag inte med på!

En polare till mig gav hans gamla styrenhet, immobolizer, tändring samt nyckel från hans v40 och sa att om jag bytte ut allt det så kunde jag nog få igång bilen...

Dock ser han styrenhet inte alls likadan ut som min inte immobolizern heller...


min fråga är dock om jag lyckas få tag på en styrenhet, immobolizer samt nyckel och tändring som alla har suttit tillsammans innan kan jag då bara byta ut det rakt av och sen starta bilen med orgnial nyckeln? (förutsatt att jag har den "nya" nyckeln tejpad vid tändringen)

eller hur fan gör tjuvarna när dom kopplar förbi ? jag bryr mig noll om det är lättare att sno den...

känns bara dumt att skrota en fullt fungerande bil pga att man tappat nycklarna ?

Tack på förhand!
av Kvint
#1248903
Update!

Jag var på skroten och fick tag i en styr enhet + immobilizer och en nyckel... nu kommer jag så långt att bilen vill starta, dock tror jag att bränsle pumpen inte går ?

Tankar ?
av vjohnj
#1248981
Vänta lite nu.
Startspärren gör väl just det, spärrar bränslepump samt insprutning/tändning.
Du måste kanske koda in box mot bil. På andra bilar så går startmotor men tänder ej just för bränsle/tändning stängs av.
av Kvint
#1249073
Hej!

rivit ut baksätet och bränslepumpen går men tänder inte så verkar vara nått till tändningen antagligen är boxen till någon annan typ av motor mot min och den boxen förstår väl inte vad som skall göras när man vrider om tändningen... för "startspärr" lampan lyser inte nu heller så det verkar ju funka... skulle bara fått tag i en T4 box....

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]