Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nrettan
#1248342
Har en s40 som går som en klocka när man startar den kall! Däremot kör jag den 3-6 minuter så är den jätte svår att starta! Och om den mot all förmodan skulle starta! Varvar den inte över 1000 varv! Efter en liten stund 1500 osv.... någon söm har den blekaste aning bart jag kan tänkas börja felsöka?!?
av emtor
#1248486
Sannolikt för mycket soppa vilket funkar bra när motorn är kall men inte lika bra när motorn är varm.
1) Kolla först IACV (idle air control valve).
På min motor (B4148S2) är IACV monterat på växellåde-sidan av motorn (högersidan).
Man tar bort ett plastskydd og lossnar IACV. Kolla om det finns smuts inuti IACV.
Spraya brake cleaner och därefter WD40. Akta dig så du inte förstör pakningen. Själv gjorde jag en ny packning av en bit mjölkkartong.
2) Kolla om IACV-motorn fungerar.
3) Om motorn inte fungerar så kolla om det finns ström i kontaktdonet.
av Nrettan
#1249297
Jag har haft löst och rengjort, allt ser helt och var inget smuts där, har även haft lös bränsletryck regulatorn, samt vacuum slangen för att se om det kommer soppa dit, men inte det heller... Funderar om det kan vara en tempgivare om det sitter någon sådan mot insprutningen?... hittar bara den som sitter på motorblocket som är för motortempen som visas ini i bilen...
Användarvisningsbild
av sweddan
#1249373
Har du testat att läsa ut felkoder? Det är det bästa om man vill få något hum om vad som kan strula. Kan ju vara flera faktorer. Luftmassemätare, lambdasond, bränslefilter etc etc.
Vilken årsmodell är det på bilen?
av emtor
#1249404
Det sitter en tempsensor inuti luftmassemätaren. Om den strular så får motorn antingen för mycket eller för lite bensin.
Samma sak med lamdasonden.
Sweddan har rätt,-kolla felkoder.
av Nrettan
#1249434
det är en 01:a med 2.0 Turbon. Har gjort det, enda felkoderna vi fick var kamremsgivaren, som är bytt... Det är det som är det kluriga... därav har jag ingen aning om vart jag ska börja leta... luftmassemätaren tror jag inte det är då den går bra utöver vid varmstart...

Men tänker att jag kan väl inte vara den första å enda med detta fel, så hoppades att någon annan råkat utför exakt samma som läser just denna tråd :-o :-o
av emtor
#1249570
OBD/OBD2 systemet är inte för att mekaniker skall enkelt hitta fel. Det ble gjord för att upptecka emisjonsproblem, inget annat.
Men man kann endå hitta en mängd andra fel.
Skaffa en skanner som inte bara läser av felkoder men som också läser av alla motorns sensorer medan man åker.
Själv har jag en Vgate Maxiscan VS890 som klarar av detta. Inte alla skanners som är beräknad för Volvo klarar av våra gamla modeller, så skaffa inte dom från Biltema.
Ingen av dom funkar på äldre modeller.
I ditt fall ville jag kollat "Short Term Fuel Trim". När motorn är kall så vill STFT gå upp i värde. När motorn är varm vill STFT gå ner i värde till sin normala nivå.
Om STFT fortfarande är högt när motorn är varm så vet man att den får för mycket soppa.
Jag misstänker fortfarande att IACV strular.
Låt oss säga att IACV inte återgår till viloställning när motorn är varm. Altså att antingen har den fastnat i "kall motor, mera soppa"-position eller el-motoren
har pajat medans IACV var i "mera soppa"- ställning och nu vill den inte återgå till vilo-positionen.
Kolla om du har ström på kontaktdonet. Ingen ström = avbrott nån stans mellan IACV och ECU.
Om du har ström så kolla om nåt händer inuti IACV när du ger den ström direkte från batteriet.
Om inget händer varken visuelt eller nåt ljud så har IACV sin motor pajat.
Resistansen i motorn skall vara ca. 8 ohm.
0 ohm = kortsluten motor.
Högt värde = avbrott.
Båda fallen = skaffa en ny IACV.

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]