Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magseg
#1245460
Hej.
Har nämnt detta i en annan tråd men då den handlar om något annat så skapar jag en egen tråd för detta fel.

Idag började SRS lysa.
Hittar inget med min vanliga felkodsläsare som är via mobilen, en enkel från teknikfirma.

Har läst att kontakterna under sätena kan strula. Ska testa ta i sär dom. Dom gröna. Måste man koppla bort batteriet för att inte airbag en ska lösa ut? Tändning av förstår jag.
Kan man använda kontaktspray?
Släcker sig lampan om det är det som är felet eller måste man släcka på verkstad?

Då jag använder den bilen dagligen i jobbet undrar jag bara om det ställer till det om jag fortsätter köra med lysande lampa? Borde väl inte göra det om jag inte krockar förstås...

Finns det andra saker man kan testa själv?

Om det inte är kontakterna far jag på verkstan på måndag efter jobbet.

Tar som sagt gärna emot tips även på mitt andra problem i annan tråd.

V40 2.0T 2004 Classic.
Mvh/M
Användarvisningsbild
av hm2401
#1245657
Jag hade själv samma problem på min S40 2.0t -01. För mig så var det bara att löda sladdarna istället för en kontakt (bältesspännsignalen) och sedan sprutade jag in WD-40 i airbagkontakten. Det funkade för mig iaf. Lampan måste släckas av någon som har speciell läsare då det är något med säkerheten. Det är alltid bäst att koppla ut batteriet och sedan vänta några minuter innan man rör airbags.
hoppas det fixar sig!
av magseg
#1245705
Tack.
Ska titta på det i morgon. Börjar med kontaktspray.
/M
av magseg
#1246151
Nu så...
Tog bort batteriet och inspekterade alla kablar under stolarna så gott det gick. Fick inte isär kontakterna men har ruckat i allt.
Var på verkstan idag och fick följande läsning:
-Bältespåminnare felaktig signal Intermittent.
-Sips bag höger intermittent.
Släckte koderna och körde hem utan att lampan började lysa.
Hoppas det var tillfälligt.
av magseg
#1257084
Nu lyser det igen.
Ska testa att rycka i kontakterna under passagerarsätet.
Har läst att det kan smälla av airbag även om batteriet är bortplockat. Stämmer det eller kan man fippla med kontakterna, ev lyfta loss sätet utan risk?
av sandV40
#1312138
Tjena.
Är du kvar på forumet?
Undrar hur det gick för dig med detta problem med airbagen?
av magseg
#1319849
Hej.
Jo. Jag är kvar.
Tog isär och sprayade med kontaktspray. Ruckade allt, plockade isär igen och kontaktspray. Tryckte ihop och väntade nån dag och for på verkstan och nollade koderna.
Besiktade. Allt ok.
I april började det lysa igen. har inte hunnit ta itu med det. Ev löder jag kablarna under stolarna.
Funderar på att köpa en felkodslärare som kan nolla koderna för det kostar 300-400 spänn varje gång.
av sandV40
#1323824
Tjena.
Jaså det började lysa igen..fasen för dig. Men åtminstone så fick du dom släckt ett tag, för det får inte jag.
Efter att kopplat bort passagerarstolen i somras så lyste det för mig...mitt eget fel då jag inte kopplade bort batteriet.
Men jag kan inte släcka srs lampan på något vis. Har även varit till volvo och dom kan heller inte släcka.
Ska tydligen vara nåt fel i nån sips plus att styrenheten får felkoder. Funderar på att byta styrenheten och löda kablarna som du nämner.
Men jag ska till volvo igen för att kolla en sista gång om jag kan få dom att släcka dom.
Ett sånt jäkla litet problem som skapar så mycket jobb...iaf för min del.
Jag vill bara kunna få genom den i besiktningen, men nu för tiden går det inte att ta genvägar då dom inte vågar fula på bilprovningen :)

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]