Sida 1 av 1

Svårt / komplicerat byta kamrem på S40 1.8 90kw 122hk

Postat: fre 13 apr 2018, 01:46
av Nicke83
Är det svårt byta kamrem på en S40 motorkod B4184S2? (90kw 122 hk)

Skall vattenpumpen bytas i samband med kamremsbytet eller klarar pumpen sig till andra kamremsbytet?


Har ringt runt en del olika verkstäder ville ha allt mellan 8000 -12 000 kr för att byta kamrem & pump
Räknat jobb & delar då.

Så är de en svår procedur?

Re: Svårt / komplicerat byta kamrem på S40 1.8 90kw 122hk

Postat: fre 13 apr 2018, 12:49
av emtor
Nej, inte svårt om du skaffar specialverktygen og anvdänder rätt procedur.
Utan Volvo sina två specialverktyg och rätt procedur kommer det att gå åt skogen direkt. Verktygen finns att köpa på Biltema.
Kamlåsnings-verktyg och vevlåsnings-verktyg.
Byta vattenpump, spela inte lotto.
Googla och se om du finner en god procedur . . . timing belt replacement Volvo V40. Glöm Youtube.

Re: Svårt / komplicerat byta kamrem på S40 1.8 90kw 122hk

Postat: fre 13 apr 2018, 18:01
av andersbe
Tips: Sök här på forumet finns många bra tips för byte av kamrem även från mig, köp inga dyra verktyg! 8-)

Re: Svårt / komplicerat byta kamrem på S40 1.8 90kw 122hk

Postat: tis 17 apr 2018, 07:58
av emtor
Om man använder dom här verktygen för att låsa veven och kammen så slipper man oroa sig för att nåt rör på sig när man tar bort kamremmen och sätter dit en ny. Om kamaxlingen skulle komma ur ställning så har man problem.

Re: Svårt / komplicerat byta kamrem på S40 1.8 90kw 122hk

Postat: tis 17 apr 2018, 08:31
av andersbe
emtor skrev: tis 17 apr 2018, 07:58 Om man använder dom här verktygen för att låsa veven och kammen så slipper man oroa sig för att nåt rör på sig när man tar bort kamremmen och sätter dit en ny. Om kamaxlingen skulle komma ur ställning så har man problem.
Går bra att stoppa i plastik padding i en plast påse och trycka in i mellan dreven och låta torka = säkrad eller en
lång bult med en plattjärn över dreven, bult skruvas i blocket mellan dreven.

Re: Svårt / komplicerat byta kamrem på S40 1.8 90kw 122hk

Postat: ons 18 apr 2018, 16:45
av emtor
Javisst,-det går bra, bara man säkrar att ingenting rör på sig när man arbetar.
Veven är inget problem om bilen står med handbromsen på och växellådan befinner sig i ettan.

Trådstart: Kolla vilka verktyg du behöver före du börjar skruva, och kolla efter att alt är klart med att snurra veven ett par varv för att försäkra dig om att kolvarna inte ger ventilerna en riktig högersväng när du vrider på tändningsnyckelen.