Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Einaar
#1243650
Hej! Har en Volvo V40 -97, efter 15 mils körning började ratten skaka kraftigt när jag gasade, trodde först att det kunde vara nåt hjul som satt löst efter bytet till sommardäck så stannade och kollade däcken, alla satt som dom skulle, provade att köra lite igen och då var skakningarna borta. Efter fyra fem mil återkom dom och jag fick stanna igen. Efter att ha pausat i 10 minuter var skakningarna borta igen. Detta mönster upprepades sedan flera gånger. Alltså kommer skakningarna efter att man kört ett tag och verkar försvinna när bilen får vila lite. Kan det vara en drivaxel som börjat spöka?
av Seppo1
#1245441
om skakningarna inte upphör när du trycker ner kopplingen så är det motorupphägningen första gissningen, det sitter tre upphägningar på växellådan och 1 på motorn enligt mister-auto och autodoc. skakningarna kommer när motorn ställer sig på sniskan och upphör när man har stannat och ev. stängt av motorn en vända.
mvh

Seppo
P.S. fick byta rubbet på min, skakningarna upphörde helt D.S.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen