Gillar du trycka på gasen så välj T4 alla dagar i veckan.
En 2.0T med ett steg1 chipp är som en T4'a fast lite bättre men en T4'a med sitt lite större turbo agg och ett steg1 är ännu roligare men fungerar utomordentligt att köra utan trim på en T4'a bra drag i den bilen. Försäkringen lär inte vara direkt stor skillnad, men visst beror det på hur fin bil du vill köpa, finns många för runt 5-10.000 och en trafikförsäkring hade jag satsat på, kanske halv men helförsäkring är helt onödigt men det är ju upp till var och en vad den anser
Men köper du en T4'a så lär du inte ångra dig. Köper du en 2.0T och vill ha mer effekt så kommer du ångra dig att du inte satsade på en T4'a från början. Bilarna efter år 2000 känns piggare när man gasar mot de under 2000, enligt volvo så gjordes ju över 1000 uppgraderingar på s & v40 från år 2000 och framåt bäst är väl om du hittar en classic bil, väljer du en bil under 2000 så kan strömställaren vara ett problem, för vissa så "brinner" kontaktblecket på insidan, alltså det blir så varmt så det smälter ner i plasten, då slutar halvljuset och positionsljusen lysa. hänt mig 2 gånger men pillar man inte på reglaget av halvljus / positionsljus så är risken minimal. Sägs väl även att bilarna från 2000+ var mindre trimvänliga, de under 2000 men just specifikt år 2000 om man hittar fas 1,5 så finns det en som är extra tålig att trimmas.
fas1: 97-99
fas 1,5: 2000
fas2: 2001-2004
Mig personligen så är bromsoken bak på denna bil ett helt mysterium, alltid haft problem med handbromsen på 4 olika v40 bilar, köpt bromsok från olika återförsäljare och det har aldrig blivit något bättre från de att biltema sålde bromsok med plombering på handbromsbacken till att de inte sålde plomberingen till bromsok från mekonomen och andra återförsäljare, vet en vän som hade en s40 1.8i en gång, han kunde nypa bromsoken bak på torr asfalt, något jag aldrig lyckats med.
Sen är det väl rosten, en bil ja hade hade hela krockbalken bak rostat bort på, oftast rostar det ovanför framrutan som läcker in vatten eller framskärmarna som rostar och trösklarna, bagageluckan runt lamporna brukar de läcka in vatten.
Om man inte bryr sig om rosten och vill ha en pigg första bil eller relativt pålitlig gammal bil skulle ja nog rekommendera en s/v40 mellan 2000-2004, kör man en 1999 och sedan kör en 2001 så känns det som en helt annan bil.