Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
#1242610
Hej.

Är lite sugen på en Volvo V40 T4 eller 2.0T :D -01+04 årsmodell.

Är det stor skillnad på dessa bilar i prestanda och komfort.?

Hur är det med automatlådan i dessa är den pålitlig eller?

Vad ska man kolla efter förövrigt på dessa bilar förutom rost o service o kamremmen är bytt ?

Är det några andra kända fel på dessa bilar?

Mvh Peter.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
#1242820
Ett hett tips är att kolla vad det kostar för dig att försäkra respektive bil, det skiljer en del mellan T4 och 2,0T det kanske avgör vilken bil du ska leta efter.
Rosten är ett problem på alla men det finns gott om rostfria exemplar.
Användarvisningsbild
av BlackXS
#1244812
Gillar du trycka på gasen så välj T4 alla dagar i veckan.

En 2.0T med ett steg1 chipp är som en T4'a fast lite bättre men en T4'a med sitt lite större turbo agg och ett steg1 är ännu roligare men fungerar utomordentligt att köra utan trim på en T4'a bra drag i den bilen. Försäkringen lär inte vara direkt stor skillnad, men visst beror det på hur fin bil du vill köpa, finns många för runt 5-10.000 och en trafikförsäkring hade jag satsat på, kanske halv men helförsäkring är helt onödigt men det är ju upp till var och en vad den anser :-) Men köper du en T4'a så lär du inte ångra dig. Köper du en 2.0T och vill ha mer effekt så kommer du ångra dig att du inte satsade på en T4'a från början. Bilarna efter år 2000 känns piggare när man gasar mot de under 2000, enligt volvo så gjordes ju över 1000 uppgraderingar på s & v40 från år 2000 och framåt bäst är väl om du hittar en classic bil, väljer du en bil under 2000 så kan strömställaren vara ett problem, för vissa så "brinner" kontaktblecket på insidan, alltså det blir så varmt så det smälter ner i plasten, då slutar halvljuset och positionsljusen lysa. hänt mig 2 gånger men pillar man inte på reglaget av halvljus / positionsljus så är risken minimal. Sägs väl även att bilarna från 2000+ var mindre trimvänliga, de under 2000 men just specifikt år 2000 om man hittar fas 1,5 så finns det en som är extra tålig att trimmas.
fas1: 97-99
fas 1,5: 2000
fas2: 2001-2004

Mig personligen så är bromsoken bak på denna bil ett helt mysterium, alltid haft problem med handbromsen på 4 olika v40 bilar, köpt bromsok från olika återförsäljare och det har aldrig blivit något bättre från de att biltema sålde bromsok med plombering på handbromsbacken till att de inte sålde plomberingen till bromsok från mekonomen och andra återförsäljare, vet en vän som hade en s40 1.8i en gång, han kunde nypa bromsoken bak på torr asfalt, något jag aldrig lyckats med.
Sen är det väl rosten, en bil ja hade hade hela krockbalken bak rostat bort på, oftast rostar det ovanför framrutan som läcker in vatten eller framskärmarna som rostar och trösklarna, bagageluckan runt lamporna brukar de läcka in vatten.

Om man inte bryr sig om rosten och vill ha en pigg första bil eller relativt pålitlig gammal bil skulle ja nog rekommendera en s/v40 mellan 2000-2004, kör man en 1999 och sedan kör en 2001 så känns det som en helt annan bil. :-) :-) :-)
av Amanite
#1246820
Har själv haft en T4 03:a nu i snart 10 år. Är fortfarande i det stora hela nöjd med bilen, håller dock med Black ovanför ang bromsoken bak. De är kända för att vara av usel kvalitet oavsett vilka man använder. Min har precis rullat 25.000 mil och en trafikförsäkring (lgh i mindre bra område i Malmö) ligger på 128 kr i mån så det där med försäkring behöver du nog aldrig oroa dig över. Välj alltså T4 före 2,0t!

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]