Sida 1 av 2

Magnetventil/BSR - s40 2.0t fas1

Postat: mån 05 mar 2018, 17:12
av HanseN86
Min magnetventil spökade. Tappade laddtryck.
Bytte ut den mot en annan. Blev bra men tycker fortfarande inte trycket är 100%.

Bilen är Chippad med bsr steg 1
Rätta mig om jag har fel.
Dessa turbos klarar max av 0.9 i ladd ?
Då borde det inte vara någon fara med att koppla förbi magnetventilen?
Ttp som pysventil? (För att få ett stabilare ladd)
Då bilen är Chippad till 0.9 och turbon ändå inte klarar inte mer?

Mvh

Re: Magnetventil/BSR - s40 2.0t fas1

Postat: mån 05 mar 2018, 19:31
av SnurreSprätt
Hur mycket org turbon klarar på dom här bilarna är ditt minsta bekymmer. Skulle ta det väldigt lugnt med att fibbla med laddtrycket Utan att ha ordentlig koll på soppa biten.
Nu är visserligen fas 1:orna lite mer reko än ex fas 2:orna men fortfarande väldigt känsliga.

Re: Magnetventil/BSR - s40 2.0t fas1

Postat: mån 05 mar 2018, 20:23
av HanseN86
SnurreSprätt skrev:Hur mycket org turbon klarar på dom här bilarna är ditt minsta bekymmer. Skulle ta det väldigt lugnt med att fibbla med laddtrycket Utan att ha ordentlig koll på soppa biten.
Nu är visserligen fas 1:orna lite mer reko än ex fas 2:orna men fortfarande väldigt känsliga.
Förstår inte varför det är mitt minsta problem.
Vill ju veta vad turbon klarar av, vad dessa motorer klarar vet jag redan. Och det är inte dem bästa.


Den är Chippad med bsr steg 1
Då laddar den 0.9bar. Tänker inte heller gå över det.
Frågan jag vill ha svar på är om dessa turbos klarar mer ån 0.9 bar.
Isf är det ju helt lugnt att hoppa över magnetventilen och låta pysventilek göra sitt..

Mvh

Re: Magnetventil/BSR - s40 2.0t fas1

Postat: mån 05 mar 2018, 21:03
av rudarmy
HanseN86 skrev:
SnurreSprätt skrev:Hur mycket org turbon klarar på dom här bilarna är ditt minsta bekymmer. Skulle ta det väldigt lugnt med att fibbla med laddtrycket Utan att ha ordentlig koll på soppa biten.
Nu är visserligen fas 1:orna lite mer reko än ex fas 2:orna men fortfarande väldigt känsliga.
Förstår inte varför det är mitt minsta problem.
Vill ju veta vad turbon klarar av, vad dessa motorer klarar vet jag redan. Och det är inte dem bästa.


Den är Chippad med bsr steg 1
Då laddar den 0.9bar. Tänker inte heller gå över det.
Frågan jag vill ha svar på är om dessa turbos klarar mer ån 0.9 bar.
Isf är det ju helt lugnt att hoppa över magnetventilen och låta pysventilek göra sitt..

Mvh
1,3bar går säkert en stund men blir bara värme, ingen effekt efter ~0,9bar.
Om du kopplar förbi mv med ex strypventil/pys så momentbegränsar inte chipet och kopplingen kommer slira ganska snart= byte krävs

Re: Magnetventil/BSR - s40 2.0t fas1

Postat: tis 06 mar 2018, 00:37
av HanseN86
rudarmy skrev:
HanseN86 skrev:
SnurreSprätt skrev:Hur mycket org turbon klarar på dom här bilarna är ditt minsta bekymmer. Skulle ta det väldigt lugnt med att fibbla med laddtrycket Utan att ha ordentlig koll på soppa biten.
Nu är visserligen fas 1:orna lite mer reko än ex fas 2:orna men fortfarande väldigt känsliga.
Förstår inte varför det är mitt minsta problem.
Vill ju veta vad turbon klarar av, vad dessa motorer klarar vet jag redan. Och det är inte dem bästa.


Den är Chippad med bsr steg 1
Då laddar den 0.9bar. Tänker inte heller gå över det.
Frågan jag vill ha svar på är om dessa turbos klarar mer ån 0.9 bar.
Isf är det ju helt lugnt att hoppa över magnetventilen och låta pysventilek göra sitt..

Mvh
1,3bar går säkert en stund men blir bara värme, ingen effekt efter ~0,9bar.
Om du kopplar förbi mv med ex strypventil/pys så momentbegränsar inte chipet och kopplingen kommer slira ganska snart= byte krävs
Okej.
För min turbo verkar inte vilja ladda mer än 0.9 så antagligen är den redan rätt slut då.
Kanske wastegaten också som är seg.
Mvh

Re: Magnetventil/BSR - s40 2.0t fas1

Postat: tis 06 mar 2018, 07:02
av rudarmy
Vanligt att fjädern i tryckklockan tar slut, tror mest på det.

Re: Magnetventil/BSR - s40 2.0t fas1

Postat: tis 06 mar 2018, 11:20
av HanseN86
rudarmy skrev:Vanligt att fjädern i tryckklockan tar slut, tror mest på det.
Okej.
Får prova med en extern fjäder då.

Re: Magnetventil/BSR - s40 2.0t fas1

Postat: tis 06 mar 2018, 15:15
av rudarmy
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ti ... 000020757/

Jag köpte dessa, funka bra ett tag iallafall
Osäker på vilken längd.. Mäter när jag kommer hem

Re: Magnetventil/BSR - s40 2.0t fas1

Postat: tis 06 mar 2018, 17:55
av HanseN86
rudarmy skrev:http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ti ... 000020757/

Jag köpte dessa, funka bra ett tag iallafall
Osäker på vilken längd.. Mäter när jag kommer hem
Okej! Ja gör gärna det.
Satte dit en vanlig fjäder jag hade hemma som jag spände fast med en ståltråd sålänge.
Då kan man ju ha en hyfsat stark fjäder sedan reglera med ståltråden hur ”lång” den ska vara.
Hur fäste du din? Gjorde det mycket på laddtrycket ?
Mvh

Re: Magnetventil/BSR - s40 2.0t fas1

Postat: tis 06 mar 2018, 19:44
av rudarmy
Tja du har pm