Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HanseN86
#1236864
Min magnetventil spökade. Tappade laddtryck.
Bytte ut den mot en annan. Blev bra men tycker fortfarande inte trycket är 100%.

Bilen är Chippad med bsr steg 1
Rätta mig om jag har fel.
Dessa turbos klarar max av 0.9 i ladd ?
Då borde det inte vara någon fara med att koppla förbi magnetventilen?
Ttp som pysventil? (För att få ett stabilare ladd)
Då bilen är Chippad till 0.9 och turbon ändå inte klarar inte mer?

Mvh
#1236899
Hur mycket org turbon klarar på dom här bilarna är ditt minsta bekymmer. Skulle ta det väldigt lugnt med att fibbla med laddtrycket Utan att ha ordentlig koll på soppa biten.
Nu är visserligen fas 1:orna lite mer reko än ex fas 2:orna men fortfarande väldigt känsliga.
av HanseN86
#1236913
SnurreSprätt skrev:Hur mycket org turbon klarar på dom här bilarna är ditt minsta bekymmer. Skulle ta det väldigt lugnt med att fibbla med laddtrycket Utan att ha ordentlig koll på soppa biten.
Nu är visserligen fas 1:orna lite mer reko än ex fas 2:orna men fortfarande väldigt känsliga.
Förstår inte varför det är mitt minsta problem.
Vill ju veta vad turbon klarar av, vad dessa motorer klarar vet jag redan. Och det är inte dem bästa.


Den är Chippad med bsr steg 1
Då laddar den 0.9bar. Tänker inte heller gå över det.
Frågan jag vill ha svar på är om dessa turbos klarar mer ån 0.9 bar.
Isf är det ju helt lugnt att hoppa över magnetventilen och låta pysventilek göra sitt..

Mvh
av rudarmy
#1236918
HanseN86 skrev:
SnurreSprätt skrev:Hur mycket org turbon klarar på dom här bilarna är ditt minsta bekymmer. Skulle ta det väldigt lugnt med att fibbla med laddtrycket Utan att ha ordentlig koll på soppa biten.
Nu är visserligen fas 1:orna lite mer reko än ex fas 2:orna men fortfarande väldigt känsliga.
Förstår inte varför det är mitt minsta problem.
Vill ju veta vad turbon klarar av, vad dessa motorer klarar vet jag redan. Och det är inte dem bästa.


Den är Chippad med bsr steg 1
Då laddar den 0.9bar. Tänker inte heller gå över det.
Frågan jag vill ha svar på är om dessa turbos klarar mer ån 0.9 bar.
Isf är det ju helt lugnt att hoppa över magnetventilen och låta pysventilek göra sitt..

Mvh
1,3bar går säkert en stund men blir bara värme, ingen effekt efter ~0,9bar.
Om du kopplar förbi mv med ex strypventil/pys så momentbegränsar inte chipet och kopplingen kommer slira ganska snart= byte krävs
av HanseN86
#1236952
rudarmy skrev:
HanseN86 skrev:
SnurreSprätt skrev:Hur mycket org turbon klarar på dom här bilarna är ditt minsta bekymmer. Skulle ta det väldigt lugnt med att fibbla med laddtrycket Utan att ha ordentlig koll på soppa biten.
Nu är visserligen fas 1:orna lite mer reko än ex fas 2:orna men fortfarande väldigt känsliga.
Förstår inte varför det är mitt minsta problem.
Vill ju veta vad turbon klarar av, vad dessa motorer klarar vet jag redan. Och det är inte dem bästa.


Den är Chippad med bsr steg 1
Då laddar den 0.9bar. Tänker inte heller gå över det.
Frågan jag vill ha svar på är om dessa turbos klarar mer ån 0.9 bar.
Isf är det ju helt lugnt att hoppa över magnetventilen och låta pysventilek göra sitt..

Mvh
1,3bar går säkert en stund men blir bara värme, ingen effekt efter ~0,9bar.
Om du kopplar förbi mv med ex strypventil/pys så momentbegränsar inte chipet och kopplingen kommer slira ganska snart= byte krävs
Okej.
För min turbo verkar inte vilja ladda mer än 0.9 så antagligen är den redan rätt slut då.
Kanske wastegaten också som är seg.
Mvh
av HanseN86
#1237125
rudarmy skrev:http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ti ... 000020757/

Jag köpte dessa, funka bra ett tag iallafall
Osäker på vilken längd.. Mäter när jag kommer hem
Okej! Ja gör gärna det.
Satte dit en vanlig fjäder jag hade hemma som jag spände fast med en ståltråd sålänge.
Då kan man ju ha en hyfsat stark fjäder sedan reglera med ståltråden hur ”lång” den ska vara.
Hur fäste du din? Gjorde det mycket på laddtrycket ?
Mvh
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]