Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1230710
Hej!

Volvo v40, årsmodell 1999, 26 000 mil, 1,9 liters bensinmotor.

Problemet är ett missljud, ett rytmiskt metalliskt "klonkande" från framvagnen (se video). Jag uppfattar att det kommer från höger sida. Ljudet uppstod under landsvägskörning i ca 80 km/h, försvann efter några kilometer och var borta i tio minuter, men kom tillbaka igen. Efter att ha hörts väldigt tydligt i några kilometer i alla hastigheter försvann det helt igen.

Video: http://sv.tinypic.com/r/2s1agw0/9

Ljudet blev ibland värre och ibland lindrigare när kopplingen trycktes in. Det hördes i låga hastigheter, men det var ingen skillnad på hur hjulen var svängda. Inbromsning påverkade inte ljudet.

Vad kan orsaken vara?
#1230939
berg07 skrev:Hej!

Volvo v40, årsmodell 1999, 26 000 mil, 1,9 liters bensinmotor.

Problemet är ett missljud, ett rytmiskt metalliskt "klonkande" från framvagnen (se video). Jag uppfattar att det kommer från höger sida. Ljudet uppstod under landsvägskörning i ca 80 km/h, försvann efter några kilometer och var borta i tio minuter, men kom tillbaka igen. Efter att ha hörts väldigt tydligt i några kilometer i alla hastigheter försvann det helt igen.

Video: http://sv.tinypic.com/r/2s1agw0/9

Ljudet blev ibland värre och ibland lindrigare när kopplingen trycktes in. Det hördes i låga hastigheter, men det var ingen skillnad på hur hjulen var svängda. Inbromsning påverkade inte ljudet.

Vad kan orsaken vara?
Om du trycker ner kopplingen och det försvinner är det troligen utgående axellager från växellådan alléernativ urtrampningslager! :-O)
#1230948
Tack för svaret andersbe. Det knepiga är att oljudet inte konsekvent försvann när jag tryckte in kopplingen, ibland tyckte jag tvärtom att ljudet blev värre. Efter en stund försvann det helt av sig själv och allting lät normalt.

Om det är ett axellager eller ett urtrampningslager, borde inte missljudet då höras fortsättningsvis?
#1231063
berg07 skrev:Tack för svaret andersbe. Det knepiga är att oljudet inte konsekvent försvann när jag tryckte in kopplingen, ibland tyckte jag tvärtom att ljudet blev värre. Efter en stund försvann det helt av sig själv och allting lät normalt.

Om det är ett axellager eller ett urtrampningslager, borde inte missljudet då höras fortsättningsvis?
Kan variera vilken växel som är i och drivning, kan lyssna dig fram med ett stetoskop för att komma fram exakt felet.(Eller skruvmejsel) :mrgreen:
#1231154
Hade klonkande, skorrande, konstiga ljud som ibland försvann på min 855:a. Det var ett motorfäste som kollapsat så motorn ibland stötte i ramen.
Kan vara det.
#1231350
Tack för era svar andersbe och magseg.

Hade in bilen på verkstad pga oljudet. De tog bort is(klimpar) som hade ansamlats och legat mot drivaxeln. Det har varit ca -15 de senaste dagarna här. De rätade också ut ett stödjärn som var en aning böjt och slog i hjälpramen.

Dessutom var fjäderbenslagringarna på båda framdämparna lite glappa. Den tidigare ägaren har installerat någon slags coiloversats, så fjäderbenen och allt kring dem är inte original, vilket gör det lite knepigt att göra något åt glappet. Inget klonkande ljud har iaf hörts sedan verkstadsbesöket.
av berg07
#1232102
En uppdatering. Oljudet kom tyvärr tillbaka efter några dagar efter verkstadsbesöket. Samma mönster igen, ljudet kommer och går. Det har alltid börjat efter jag motorbromsat (tagit foten av gaspedalen) vid landsvägskörning. Det är ett rytmiskt knackande ljud som är tajmat med hjulens hastighet. Det hörs som starkast när jag motorbromsar och blir lite svagare när jag accelererar. Se videor nedan.

Video på oljudet vid motorbromsning

Ljudet ändrar karaktär när jag trycker in kopplingen och blir lite dovare.

Video på oljudet när kopplingen trycks in

Ljudet hörs i alla hastigheter. Här ett exempel på hur det låter i ettans växel.

Oljudet vid krypkörning

Någon som har en idé vad det här kan bero på?
Användarvisningsbild
av andersbe
#1232347
[quote="berg07"]En uppdatering. Oljudet kom tyvärr tillbaka efter några dagar efter verkstadsbesöket. Samma mönster igen, ljudet kommer och går. Det har alltid börjat efter jag motorbromsat (tagit foten av gaspedalen) vid landsvägskörning. Det är ett rytmiskt knackande ljud som är tajmat med hjulens hastighet. Det hörs som starkast när jag motorbromsar och blir lite svagare när jag accelererar. Se videor nedan.

Kolla motor festerna, kan du se om motorn rör sig ovanligt mycket när du gasar manuellt med gasspjället, vajerfästet, motorn ska knappt röra sig.
Man kan ta avgasupphängnings gummi och skära till (Halv månar/Halv cirkel) och stoppa in i mellan öppningarna i motorfesterna, jag gjorde detta och dom blev som nya,
rätt dyra att köpa in nya! :-)-)
av berg07
#1232516
Kolla motor festerna, kan du se om motorn rör sig ovanligt mycket när du gasar manuellt med gasspjället, vajerfästet, motorn ska knappt röra sig.
Man kan ta avgasupphängnings gummi och skära till (Halv månar/Halv cirkel) och stoppa in i mellan öppningarna i motorfesterna, jag gjorde detta och dom blev som nya,
rätt dyra att köpa in nya! :-)-)
Tog en titt på det högra motorfästet. Det knarrar när jag ruckar på motorn.
Men är det tillräckligt för att orsaka oljudet i mina tidigare videon?

Video på ljud/glapp i höger motorfäste
Användarvisningsbild
av andersbe
#1232565
berg07 skrev:
Kolla motor festerna, kan du se om motorn rör sig ovanligt mycket när du gasar manuellt med gasspjället, vajerfästet, motorn ska knappt röra sig.
Man kan ta avgasupphängnings gummi och skära till (Halv månar/Halv cirkel) och stoppa in i mellan öppningarna i motorfesterna, jag gjorde detta och dom blev som nya,
rätt dyra att köpa in nya! :-)-)
Tog en titt på det högra motorfästet. Det knarrar när jag ruckar på motorn.
Men är det tillräckligt för att orsaka oljudet i mina tidigare videon?

Video på ljud/glapp i höger motorfäste
Låter inte bra, du får ha någon som sitter i bilen och gasar när du ligger under bilen, nog det bästa för att hitta felet, uppallad fram vagn så att
hjulen går fritt, köra med olika växlar etc.
Kolla det vänstra övre fästet noga brukar ha en tendens att spricka i aluminium fästet även gå av.
hur är det när du bromsar,= skakar ratten? ?:-/
Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag uppt&[…]

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)