Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berg07
#1232573
Låter inte bra, du får ha någon som sitter i bilen och gasar när du ligger under bilen, nog det bästa för att hitta felet, uppallad fram vagn så att
hjulen går fritt, köra med olika växlar etc.
Kolla det vänstra övre fästet noga brukar ha en tendens att spricka i aluminium fästet även gå av.
hur är det när du bromsar,= skakar ratten? ?:-/
Ska försöka mig på det du föreslår. Jag har inte märkt att ratten skulle skaka när jag bromsar.

Kan oljudet ha nåt att göra med drivknutarna eller drivaxeln?
Här är några foton på drivknutarna och lagret som stöder drivaxeln på höger sida.

Förarsidans inre drivknut:
Bild

Förarsidans yttre drivknut:
Bild

Drivaxeln på höger sida:
Bild

Stödlagret till drivaxeln på höger sida:
Bild

Passagerarsidans yttre drivknut:
Bild

Passagerarsidan inre drivknut:
Bild
Användarvisningsbild
av andersbe
#1232580
berg07 skrev:
Låter inte bra, du får ha någon som sitter i bilen och gasar när du ligger under bilen, nog det bästa för att hitta felet, uppallad fram vagn så att
hjulen går fritt, köra med olika växlar etc.
Kolla det vänstra övre fästet noga brukar ha en tendens att spricka i aluminium fästet även gå av.
hur är det när du bromsar,= skakar ratten? ?:-/
Ska försöka mig på det du föreslår. Jag har inte märkt att ratten skulle skaka när jag bromsar.

Kan oljudet ha nåt att göra med drivknutarna eller drivaxeln?
Här är några foton på drivknutarna och lagret som stöder drivaxeln på höger sida.

Drivknutar kan man märka fel på genom att ge fullt rattutslag vid körning sakta, runt, vänster o höger. :mrgreen:
av berg07
#1232592
Drivknutar kan man märka fel på genom att ge fullt rattutslag vid körning sakta, runt, vänster o höger. :mrgreen:
Jag glömde skriva att jag inte märkte någon skillnad i oljudet vid krypkörning med fullt rattutslag vare sig till vänster eller höger. Jag funderar mest på någon av de inre drivknutarna pga detta. Är det problem med någon av de yttre drivknutarna borde det väl höras främst när man svänger åt ett håll och vara tystare åt andra hållet.

Sedan är det ju det här mystiska med att oljudet försvann under körning och var borta en stund för att sedan komma tillbaka igen.
Användarvisningsbild
av andersbe
#1232635
berg07 skrev:
Drivknutar kan man märka fel på genom att ge fullt rattutslag vid körning sakta, runt, vänster o höger. :mrgreen:
Jag glömde skriva att jag inte märkte någon skillnad i oljudet vid krypkörning med fullt rattutslag vare sig till vänster eller höger. Jag funderar mest på någon av de inre drivknutarna pga detta. Är det problem med någon av de yttre drivknutarna borde det väl höras främst när man svänger åt ett håll och vara tystare åt andra hållet.

Sedan är det ju det här mystiska med att oljudet försvann under körning och var borta en stund för att sedan komma tillbaka igen.
Hur är det med motorns rörelse,har du provat ska näst in till stå still vid gas pådrag, om den rör sig mycket är det motorfästena, 2st sitter på en längsgående balk. :mrgreen:
av berg07
#1232808
Hur är det med motorns rörelse,har du provat ska näst in till stå still vid gas pådrag, om den rör sig mycket är det motorfästena, 2st sitter på en längsgående balk. :mrgreen:
Tycker inte motorn rör sig alltför mycket.

Video på motorrörelse vid tomgång och gaspådrag

Nu filmade jag bara ovanifrån i och för sig.

I övrigt samma sak igen. Körde en kort stund igår, inget missljud då. Idag kom ljudet tillbaka efter 5 km körning. Det hörs som mest när jag motorbromsar, det hörs när jag accelererar, det hörs när jag backar och det hörs när bilen rullar med motorn avstängd. Det blir aningen mildare när jag trycker in kopplingen och det är aningen mildare när motorn är av och bilen rullar utan växel i.
#1235570
Bilen har varit inne på verkstad nu.

Diagnosen var att vatten och smuts kommit in i den yttre drivknuten på förarsidan eftersom ena slangklämman på gummidamasken varit aningen för lös. Isen har sedan gjort att oljudet kommit och gått. Verkstaden bytte bägge yttre drivknutarna eftersom ABS-lampan kom på efter att de bytt den första.

Drivknuten som byttes:
Bild

Video på samma drivknut

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]