Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magseg
#1245437
Jo. SRS släcks efter start och börjar lysa igen efter nån halv sekund.
av magseg
#1245476
Jo.
Jag ska testa att byta tempsensor men var sitter den? Motorn är 2.0T 2004.
I Haynes bok syns inte särskilt tydligt och den som sitter i termostathuset sitter ihop med nått svart rör åt höger på motorn.
av emtor
#1245542
magseg skrev:Hej.
Nu lyser srs-lampan och jag har dessutom fått felkod p0015. Ingen gul motorlampa lyser men jag såg den när jag kollade om jag fick nån kod från srs.
Vad kan det vara?
Tar gärna tips om både SRS och felkoden.
V40 2.0t -04.
Ångrar jag köpte den här bilen.
Tack.
/M
Poo15 - camshaft Position timing over-retarded(bank 1
av magseg
#1245553
Hej.
Jo. Så långt ha jag kommit men vad beror det på, vad behöver jag göra?
Gick att få bort koden i går. Ska kolla om den är tillbaka idag. Det lös ju ingen lampa så jag vet inte hur allvarlig den är.
av magseg
#1246156
Var på verkstan idag och bytte hjul och passade på att läsa felkoder och kolla upp lite då jag ändå hade SRS-lampan lysande.

Blev följande felkoder med en bättre läsare:
-DTC 91 -Momentbegränsning
-DTC 61 -Omställningsventil, variabel kamaxel

Såg även att det läcker lite olja bakom VVT-drevet.

Bilen går bra. Kan hacka någon gång vid rejält ax på 3:an, har hänt 12 gånger på 500 mil, ett litet hack och sedan är det fullt ös igen. Ingen motorlampa lyser utan felkoderna finns där ändå.

Jag får med min läsare:
-P0171 System too lean (Bank 1)
-P0015 "B" Camshaft Position-Triming Over retarded(Bank1)
-P1600 Powertrain (Volvo internal trottle fault)

Frågan är nu vad det är som strular. Oljan indikerar att det är nått med VVT (mek trodde att det var packningen till bakre vevaxeln och oljetrycksventilen kopplad till vvt men inte hela vvt).
Kör vidare då motorn låter bra och känns bra men har sakerna över uppsikt.

Tar gärna emot tips.

Tror ni fortfarande att jag behöver byta tempsensor för kylarvätskan?
#1246308
Jag har problem med att min diesel inte svarar på gasen i ungefär 20 sek efter kallstart. Kan det vara något luftläckage?

Annars funkar den bra förutom att den känns lite slö men jag har inte haft den så länge och alltid kört benin förut så det behöver inte vara något problem.
Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]