Sida 1 av 2
Volvo S40 -01 1.6 fel på VVT-solenoid?
Postat: sön 17 dec 2017, 14:31
av Bounty
Hej
Håller på med min mammas S40 -01 (tillverkad nov -00) 1.6 som rullat 6800 mil.
När motorn blir varm så uppkommer det ett ”skorrande” ljud en gång varje sekund typ på tomgång.
Har förstått att det har att göra med VVT. Jag tycker att det är konstigt om det skulle vara drevet som gått sönder
redan efter 6800 mil och bilen har blivit servad som den ska.
Har dock kollat upp solenoiden och har mätt upp den, satte multimetern på 20k ohm och fick 0.00 (inget värde alls).
Har testat med att koppla ihop solenoiden med ett 12v batteri och då klickar den och det ser ut som om kolven rör sig.
Ska jag prova med en ny solenoid? Eller är det drevet till 100%
Vet inte hur det låter om solenoiden är trasig, om det är samma fenomen eller inte.
Vore tacksam för hjälp.
Har kollat runt lite med hjälp av sökfunktionen, men är väl fortfarande trött efter att man har jobbat nattskift ??:-/ :shock:
Re: Volvo S40 -01 1.6 fel på VVT-solenoid?
Postat: sön 17 dec 2017, 22:24
av andersbe
Dra ut kontakten vid tomgång, skillnad?
Re: Volvo S40 -01 1.6 fel på VVT-solenoid?
Postat: mån 18 dec 2017, 07:15
av Bounty
Ja, både och faktiskt, nu sista gången jag testade efter att ha rengjord ventilen osv och startade bilen så vart det tyst när jag drog ur kontakten.
Re: Volvo S40 -01 1.6 fel på VVT-solenoid?
Postat: mån 18 dec 2017, 09:28
av emtor
VVT-drevet. Ingen fara, koppla ur kontakten och åk vidare. Samma sak med min volvo. Byter drevet till sommaren.
Re: Volvo S40 -01 1.6 fel på VVT-solenoid?
Postat: mån 18 dec 2017, 12:16
av 74anders
Hej! Har också vvt ljud misstänker jag. Så om man kopplar ur kontakten så slipper man ljudet men går den inte dåligt då? Hur ser kontakten ut och var sitter den?
MVH
Re: Volvo S40 -01 1.6 fel på VVT-solenoid?
Postat: mån 18 dec 2017, 18:20
av Bounty
Om du tar av plastkåpan som sitter med torxskruvar uppe på toppen, mot kamdrevena. Där sitter solenoiden och ventilen, går en kontakt in i solenoiden. Bara att dra ut den så ska det sluta skorra.
Re: Volvo S40 -01 1.6 fel på VVT-solenoid?
Postat: mån 18 dec 2017, 20:57
av 74anders
Börjar inte motorlampan lysa om man kopplar ur den? Går den dåligt om man gör det?
Min låter inget på tomgång mer om jag varvar upp den då kan det komma precis då.
MVH Anders
Re: Volvo S40 -01 1.6 fel på VVT-solenoid?
Postat: tis 19 dec 2017, 12:23
av emtor
74anders skrev:Börjar inte motorlampan lysa om man kopplar ur den? Går den dåligt om man gör det?
Min låter inget på tomgång mer om jag varvar upp den då kan det komma precis då.
MVH Anders
Lampan ljuser och motorn går inte dårligt.
Re: Volvo S40 -01 1.6 fel på VVT-solenoid?
Postat: mån 25 dec 2017, 11:43
av jeg46
Motorn blir betydligt svagare med solenoiden urkopplad Skulle inte gå genom en besiktning blir för höga avgasvärden
Re: Volvo S40 -01 1.6 fel på VVT-solenoid?
Postat: sön 07 mar 2021, 08:10
av dragontrumpetare
Ok, märker det är en gammal tråd, men väcker den till liv igen. Ok, måste fråga. ljudet försvinner alltså när solenoiden kopplas ur? Vad innebär detta? För på min bil, försvinner ljudet vid solenoids urkopplande, och återkommer när solenoid är inkopplad. Och enligt flera ställen hävdar man då att det är vajsing på kamdrevet. Men i mitt huvud så låter logiken konstigt. Om det nu vore fel på kamdrevet, borde det då inte låta även om solenoiden är urkopplad? Jag tänker lite som felsökning på mobiltelefoner, och man tar bort det man misstänker kan vara fel, och mobilen då fungerar, så är det fel på den sak man tog bort. Men om felet fortsätter innebär det att delen man kopplade ur, inte har ett problem.
Men här är det omvänt, verkar det som. Solenoiden urkopplad och ljud försvinner (vilket för mig logiskt sätt betyder att det är solenoiden som det är fel på) så hävdar förstå-sig-på-are att det är kamdrevet. Men borde då inte ljudet fortsätta?