Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bounty
#1219056
Hej
Håller på med min mammas S40 -01 (tillverkad nov -00) 1.6 som rullat 6800 mil.
När motorn blir varm så uppkommer det ett ”skorrande” ljud en gång varje sekund typ på tomgång.
Har förstått att det har att göra med VVT. Jag tycker att det är konstigt om det skulle vara drevet som gått sönder
redan efter 6800 mil och bilen har blivit servad som den ska.
Har dock kollat upp solenoiden och har mätt upp den, satte multimetern på 20k ohm och fick 0.00 (inget värde alls).
Har testat med att koppla ihop solenoiden med ett 12v batteri och då klickar den och det ser ut som om kolven rör sig.

Ska jag prova med en ny solenoid? Eller är det drevet till 100%
Vet inte hur det låter om solenoiden är trasig, om det är samma fenomen eller inte.

Vore tacksam för hjälp.
Har kollat runt lite med hjälp av sökfunktionen, men är väl fortfarande trött efter att man har jobbat nattskift ??:-/ :shock:
#1219330
Om du tar av plastkåpan som sitter med torxskruvar uppe på toppen, mot kamdrevena. Där sitter solenoiden och ventilen, går en kontakt in i solenoiden. Bara att dra ut den så ska det sluta skorra.
#1219483
74anders skrev:Börjar inte motorlampan lysa om man kopplar ur den? Går den dåligt om man gör det?

Min låter inget på tomgång mer om jag varvar upp den då kan det komma precis då.

MVH Anders
Lampan ljuser och motorn går inte dårligt.
#1434139
Ok, märker det är en gammal tråd, men väcker den till liv igen. Ok, måste fråga. ljudet försvinner alltså när solenoiden kopplas ur? Vad innebär detta? För på min bil, försvinner ljudet vid solenoids urkopplande, och återkommer när solenoid är inkopplad. Och enligt flera ställen hävdar man då att det är vajsing på kamdrevet. Men i mitt huvud så låter logiken konstigt. Om det nu vore fel på kamdrevet, borde det då inte låta även om solenoiden är urkopplad? Jag tänker lite som felsökning på mobiltelefoner, och man tar bort det man misstänker kan vara fel, och mobilen då fungerar, så är det fel på den sak man tog bort. Men om felet fortsätter innebär det att delen man kopplade ur, inte har ett problem.

Men här är det omvänt, verkar det som. Solenoiden urkopplad och ljud försvinner (vilket för mig logiskt sätt betyder att det är solenoiden som det är fel på) så hävdar förstå-sig-på-are att det är kamdrevet. Men borde då inte ljudet fortsätta?

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]