Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magseg
#1217801
Hej.

Jag skulle vilja veta om det går att kolla motornummret mot registreringsinformationen så man kan se om motorn bytts ut någon gång.
Går det? Hur?

Är det någon av er som bytt kamrem första gången och att det varit Gates- rullar? Kan volvo ha det i original?

Det här hänger ihop med tidigare fråga i annan tråd men gör nu en ny tråd då frågan är en annan.

Kamremmen har inte bytts tidigare utan först nu vid 14500 mil av tidigare ägare. Fejkad stämpel. Enbart kvitto på rem.
Nu bytt och det var gates-rullar enl märkningen men dom var inte nya.

Vill kolla om det kan vara så från fabrik eller om det helt enkelt bytts motor... Hur långt har den i så fall gått?

Vore tacksam för svar.

Mvh /M
#1253869
Hej igen.
Tyvärr så har min motor bytts av föregående ägare. Jag vet hur långt karossen gått, gamla motorn, men har bara serienumret på den som sitter i som är många nummer lägre än originalmotorn. Tippar på ca 4 år.
Volvo kan inte söka på motorserienummer och få reda på hur långt de gått före skrot eller få fram reg nummer.
Finns det något sätt att ta reda på ungefär hur långt en motor gått? Så jag vet om bilen rullat 15000 eller 35000....
Man har bytt motor och satt dit originalkamkåpan med klisterlapp för att dölja bytet. Inte sagt något och sålt den med fullstämplad servicebok som är gjord med falska stämplar. Sålt den som lågmilare, vilken den var med den rätta motorn.

Jag kommer att vara skitjobbig nästa gång jag köper en bil. Tyvärr.

Finns det något sätt att avgöra hur långt motorn gått? Bildelsbasen kan inte hitta utifrån annat än reg nummer eller det de skriver på motorn, inte motornummer. Det kan inte Volvo heller .
#1253970
Utan att få fram registreringsnumret på bilen motorn kommer ifrån så finns det inget sätt att få fram miltalet. Även om man skulle plocka isär motorn för att göra en närmare undersökning så kan man i princip bara säga om motorn gått väldigt långt eller inte.
av magseg
#1254016
Som jag misstänkte då.
Lurendrejeri.
Ogillas skarpt.
Tack för svaret.

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]