Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V40sport
#1210935
Hej alla!
Håller på och felsöker litegrann.
Behöver veta var tempgivaren för insugsluften sitter placerad någonstans.
V40 2,0t 2001.

Svajig tomgång, lägger sig på 1400 varv när motorn kallstartas. Tidigare försvann tomgången totalt. Gick som en fiskebåt i maskin.
* Bytt tomgångsmotor.
* Gjort rent spjällhuset - duktigt skitigt där.
* Bytt LMM efter felkod: PO102
* Felkod PO113 = Insugstempgivare.

Vart sitter denna placerad?

Tacksam för all hjälp!
:-)


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av V40sport
#1234882
Lite sen uppdatering.

Hade ju lite knas i höstas med tomgång och diverse felsökning som inte ledde mig framåt.
Det var tomgångsmotorn som spökade och en ny från Vparts gjorde skillnad. Det tråkiga i sammanhanget är att det inte ingår packning när man köper sin tomgångsmotor. Blev lite merarbete och fortsatt felsökning innan jag upptäckte att packningen hade tackat för sig. Ett försök att använda packning på tub gav ännu mer huvudbry när packningskletet for in i den nya tomgångsmotorn...

Gjorde rent ordentligt och klippte till ny packning och vips! Tomgången ligger där den ska och dessutom har jag ju gått igenom det mesta kring motorn under felsökningen.

Fast jag är missnöjd med att jag inte fattade vad det var från början. Dessutom fick jag nästan gråa hår av felkodsläsaren från Biltema. Det dök upp nya felkoder mest hela tiden. Släckte koder och nya uppstod. Så till slut slantade jag upp 500.- och tog hjälp av en Volvoverkstad. Killen där menade att det lätt blir "följdsjukdomar" vartefter man betar av felkoder. Speciellt med en billig OBDII. Det var därför jag frågade om Insugsluftgivare. Fast egentligen heter det Insugstempgivare.

Nu går bilen kanon igen.
:)

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]