Sida 1 av 2

Ryker på tomgång

Postat: sön 02 jul 2017, 10:10
av masqu
Hej nån som vet vad detta kan beror på luktar inte söt utan fränt


Re: Ryker på tomgång

Postat: sön 02 jul 2017, 12:03
av Rådlös
Rent spontant: Vit rök, innehåller vattenånga. En tänkbar vattenläcka (?) Det är inte alltid lätt att se på en video, men är det vit rök eller blå rök? Om det är blå rök så bränner den olja.

Re: Ryker på tomgång

Postat: sön 02 jul 2017, 13:11
av masqu
Mest vit rök är det går inte slöt eller nå sånt

Re: Ryker på tomgång

Postat: sön 02 jul 2017, 14:18
av Rådlös
Det behöver inte betyda med självklarhet att motorn skulle gå sämre. Det beror ju mycket på var den eventuella vattenläckan finns någonstans? Och sedan kan man läsa det här, bara för nöjes skull:
https://www.msn.com/sv-se/motor/biltest ... ar-BBwloAE
Nu är det kanske inte rakt överförbart till din motor, men kan vara intressant som allmän information.

Du kan ju börja med att noga kontrollera volymen på kylarvattnet.

Re: Ryker på tomgång

Postat: mån 03 jul 2017, 07:25
av andersbe
Rådlös skrev:Det behöver inte betyda med självklarhet att motorn skulle gå sämre. Det beror ju mycket på var den eventuella vattenläckan finns någonstans? Och sedan kan man läsa det här, bara för nöjes skull:
https://www.msn.com/sv-se/motor/biltest ... ar-BBwloAE
Nu är det kanske inte rakt överförbart till din motor, men kan vara intressant som allmän information.

Du kan ju börja med att noga kontrollera volymen på kylarvattnet.
Har du Turbo?

Re: Ryker på tomgång

Postat: mån 03 jul 2017, 13:33
av masqu
andersbe skrev:
Rådlös skrev:Det behöver inte betyda med självklarhet att motorn skulle gå sämre. Det beror ju mycket på var den eventuella vattenläckan finns någonstans? Och sedan kan man läsa det här, bara för nöjes skull:
https://www.msn.com/sv-se/motor/biltest ... ar-BBwloAE
Nu är det kanske inte rakt överförbart till din motor, men kan vara intressant som allmän information.

Du kan ju börja med att noga kontrollera volymen på kylarvattnet.
Har du Turbo?
Jo det har jag 2.0t är det glömde skriva det

Re: Ryker på tomgång

Postat: mån 03 jul 2017, 16:06
av masqu
Rådlös skrev:Det behöver inte betyda med självklarhet att motorn skulle gå sämre. Det beror ju mycket på var den eventuella vattenläckan finns någonstans? Och sedan kan man läsa det här, bara för nöjes skull:
https://www.msn.com/sv-se/motor/biltest ... ar-BBwloAE
Nu är det kanske inte rakt överförbart till din motor, men kan vara intressant som allmän information.

Du kan ju börja med att noga kontrollera volymen på kylarvattnet.
Sjunker inte nåt va jag har sett

Re: Ryker på tomgång

Postat: mån 03 jul 2017, 22:08
av Rådlös
Då kanske det bara är kondensvatten? Vi har ju haft en kall och fuktig vår och det har genererat kondens.
Hurdant körmönster har du? Om du bara kör korta och många små bilturer, kan ju bero på väg till jobbet etc. etc. så kan du motverka vatten på fel ställe genom att köra en riktig långtur så att motorn och avgasrör blir ordentligt genomvarmt. Då kan mycket vatten dunsta bort. Kör 5 - 10 mil eller så.

Re: Ryker på tomgång

Postat: mån 03 jul 2017, 23:40
av masqu
Rådlös skrev:Då kanske det bara är kondensvatten? Vi har ju haft en kall och fuktig vår och det har genererat kondens.
Hurdant körmönster har du? Om du bara kör korta och många små bilturer, kan ju bero på väg till jobbet etc. etc. så kan du motverka vatten på fel ställe genom att köra en riktig långtur så att motorn och avgasrör blir ordentligt genomvarmt. Då kan mycket vatten dunsta bort. Kör 5 - 10 mil eller så.
Det är helt olika hur jag kör ibland blir det hårt på lägre växlar så man andvänder växlat och ibland lungt det kommer fast jag kört långt

Re: Ryker på tomgång

Postat: ons 05 jul 2017, 07:49
av andersbe
masqu skrev:
Rådlös skrev:Då kanske det bara är kondensvatten? Vi har ju haft en kall och fuktig vår och det har genererat kondens.
Hurdant körmönster har du? Om du bara kör korta och många små bilturer, kan ju bero på väg till jobbet etc. etc. så kan du motverka vatten på fel ställe genom att köra en riktig långtur så att motorn och avgasrör blir ordentligt genomvarmt. Då kan mycket vatten dunsta bort. Kör 5 - 10 mil eller så.
Det är helt olika hur jag kör ibland blir det hårt på lägre växlar så man andvänder växlat och ibland lungt det kommer fast jag kört långt
Jag hade kollat Turbon, glapp samt även oljereturen, oljefällan = övertryck i motor.