Sida 1 av 1
Sidomarkeringslamporna besiktningen
Postat: lör 18 mar 2017, 09:13
av sardonic
Volvo v40 T4 1999
Måste man ha sidomarkeringslamporna eller går de att ta bort dom?
Godkänner bilprovningen om dom är borttagna?
Om inte. Vad sitter de för lampor i dom?
Tacksam för snabbt svar. Då de ska besiktas till veckan.
Re: Sidomarkeringslamporna besiktningen
Postat: lör 18 mar 2017, 11:59
av sweddan
Jag har kört utan mina. Jag har klippt kablarna och lackat mina i samma färg som bilen. Antingen måste ALLA lysa eller ingen alls. På din modell (FAS1) kan man inte byta bara själva lampan utan hela lampan så att säga.
http://www.mekster.se/sidobelysning-gul ... oC4d3w_wcB
Re: Sidomarkeringslamporna besiktningen
Postat: lör 18 mar 2017, 12:32
av svergie2
Sidomarkeringen på S/V40 går som styling och hur många som lyser eller ej ska inte spela någon roll på besiktningen :)
Skickat från min OnePlus 3
Re: Sidomarkeringslamporna besiktningen
Postat: lör 18 mar 2017, 15:52
av Micce1980
Det spelar som sagt för bilprovningen ingen roll om en eller fyra är ur funktion.
Men varför ska de plockas bort? Antingen byta till ny/nya eller bara koppla ur sladden, att klippa kablar är något jag undviker in i det sista, blir sällan lika bra att koppla ihop dem sedan om man eller nästa ägare ångrar sig
Tycker för övrigt de gör sig bra på den bilmodellen

Re: Sidomarkeringslamporna besiktningen
Postat: lör 18 mar 2017, 17:09
av vetten
Jag fick en tvåa på att dom inte lyste på senaste besiktningen vilket aldrig hänt tidigare besiktningstjejen påstod att dom måste lysa.
Inte så svårt att byta glödlamporna i dom har en V40 -98 så dom är inte delbara men jag plockade loss dom sen borrade och petade jag bort kletet som sitter bakom glödlampan gick ganska lätt när man kommit på tricket, glödlamporna är såna där små som brukar sitta i instrumentbelysningen köpte 3wattare på biltema tror dom är 5 mm i diameter, sen får man löda på riktiga kablar på lampan och isolera med krympslang sen petade jag tillbaka dom nya glödlamporna och fyllde igen hålet bakom dom med smältlim, kontakterna som lamporna sitter med i bilen var slut så jag klippte sladdarna och lödde ihop dom och skyddade med krympslang.
Visst det tog några timmar men betydligt billigare än att köpa nya. Största svårigheten är att få loss lamporna från bilen utan att ha sönder fästena, två gick sönder men dom limmade jag fast i bilen med smältlim.
Re: Sidomarkeringslamporna besiktningen
Postat: mån 03 apr 2017, 19:34
av Putte1
Jag fick oxå 2:a på positionsljus senaste besiktningen. Ett var fel färg, alltså inte orange och ett ur funktion. De ska tydligen tvunget fungera enligt besiktningen.
Re: Sidomarkeringslamporna besiktningen
Postat: mån 03 apr 2017, 19:59
av Tilly
Något lagkrav på sidomarkeringsljus finns ju inte men det kan falla på regeln att lyktor som är monterade också skall fungera, dvs. de får inte bara sitta där. Jag är dock långt från säker och det skall nog till en bra grinig gubbe för att åka på det.
Liknande regler finns t.ex. för sidoblinkers. Om jag sätter sidoblinkers på min 240 -78 (som inte varken har eller behöver ha det i originalutförande) så måste den också fungera.
Re: Sidomarkeringslamporna besiktningen
Postat: lör 22 apr 2017, 15:35
av Provocative77
Tilly skrev:Något lagkrav på sidomarkeringsljus finns ju inte men det kan falla på regeln att lyktor som är monterade också skall fungera, dvs. de får inte bara sitta där. Jag är dock långt från säker och det skall nog till en bra grinig gubbe för att åka på det.
Liknande regler finns t.ex. för sidoblinkers. Om jag sätter sidoblinkers på min 240 -78 (som inte varken har eller behöver ha det i originalutförande) så måste den också fungera.
Det verkar som det faller på tjurighetsgraden på besiktningskillen.
Besiktade en gammal Focus för några år sedan. Ett av främre dimljuset var trasigt samt spräckt glas. Han frågade om jag använde dem o när jag svarade nej så ryckte han kablarna för att godkänna bilen.
Inte nog med det så vet jag nu att han gjorde fel till min fördel.
Kabeln till strålkastaren hade brunnit pga för starka lampor. Detta märkte jag när jag kollade över bilen i sista sekund.
Det släppte han med orden: Detta för du skyhöga böter på om du möter en polisbil. Det blir billigare att köpa en ny kabel o kabelverktyg än att ta böter.
Bilen gick igenom med blankt papper efter att han mjukat upp handbromsen till ett minimalt, mätbart värde.
Misstänker att ägaren var en 18-årig tjej som var anledningen :D
Re: Sidomarkeringslamporna besiktningen
Postat: sön 23 apr 2017, 19:57
av Pilaz
Jag har också åkt på en 2a på dessa förbannade sidomarkeringsljus. Ingen funkade vid besiktningen, har nu bytt alla fyra glödlamporna, funkar nu bak men fortfarande inget liv i de främre.
Någon som vet hur kablarna går eller var felet kan ligga?
Fas 2 har jag..
Godtar besiktningen att man målar över dom annars?
Re: Sidomarkeringslamporna besiktningen
Postat: mån 24 apr 2017, 18:39
av vetten
Kablarna går uppåt/framåt man får riva loss plastkåpan under motorn för att komma åt, hade samma fel på min V40 och där var det kontakterna som va kassa, klippte bort dom och lödde ihop kablarna och skyddade med krympslang.