Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicke83
#1130982
Har problem med att låsa förardörren på en v40.

Larmdosan har inte funkat sen länge och har då låst bilen bara med nyckel. Frid och fröjd tänkte jag, tills jag en dag glömde låsa upp förardörren utan tog bara i handtaget å öppnade.

Dörren går öppna utan att man låst upp, när man tar i handtaget. Och när man gör det så låses centrallåset upp.

Så om jag låser bilen med nyckel så är alla dörrar låsta ink bakluckan. Men inte förardörren?
Vad beror detta på? Den lås pinnen rör sig om jag låser bilen med nyckel.

Läst lite om detta problem och googlat. En del skrev ta isär dörren och smörj. Sagt å gjort smorde som fasiken både låskistan å själva mekanismen. Satte ihop & det funkade, jag låser bilen å dörren är då låst.

Men sen efter 1 dag så var det precis som vanligt igen, dörren olåst fastän det är låst. Smörja hjälpte inte så länge.

Vad kan då vara fel? Köpa begagnad låsmotor och byta eller andra förslag?
#1131006
Jag har exakt samma problem. Uppsmörjning av låset hjälpte inte lång tid. Numera trycker jag alltid ner pinnen på förarsidan innan jag slår igen dörren (det låser förardörren) och sedan låser med nyckeln (centrallåset låser övriga dörrar och bagage), då är det låst.
Orsaken är väl sliten mekanism mellan nyckel och låskista tror jag och eftersom det alltid låser så orkar jag inte fixa med det något mera.
av Nicke83
#1131042
grodanboll421 skrev:Jag har exakt samma problem. Uppsmörjning av låset hjälpte inte lång tid. Numera trycker jag alltid ner pinnen på förarsidan innan jag slår igen dörren (det låser förardörren) och sedan låser med nyckeln (centrallåset låser övriga dörrar och bagage), då är det låst.
Orsaken är väl sliten mekanism mellan nyckel och låskista tror jag och eftersom det alltid låser så orkar jag inte fixa med det något mera.

Kan de inte vara låsmotorn som inte orkar dra ner och låsa då?
av juste
#1131154
Har också haft samma problem. Jag dränkte "låscentralen" i sprayolja och jobbade hela tiden med allt som kunde röra sig. Det var 1½ år sedan. Det funkar fortfarande mycket bra. För mig funkade det bra. Men det var svårt att komma åt överallt.
V40-00
#1131329
Nicke83 skrev:
grodanboll421 skrev:Jag har exakt samma problem. Uppsmörjning av låset hjälpte inte lång tid. Numera trycker jag alltid ner pinnen på förarsidan innan jag slår igen dörren (det låser förardörren) och sedan låser med nyckeln (centrallåset låser övriga dörrar och bagage), då är det låst.
Orsaken är väl sliten mekanism mellan nyckel och låskista tror jag och eftersom det alltid låser så orkar jag inte fixa med det något mera.

Kan de inte vara låsmotorn som inte orkar dra ner och låsa då?
Det är möjligt att låsmotorn inte orkar men det går relativt lätt att trycka ned pinnen så motorn borde orka det. Men som sagt, att trycka ned pinnen innan dörrstängning fungerar för mig.
Användarvisningsbild
av Hygglo
#1131554
Lånar tråden lite.
Den där låsmotorn är den svår att komma åt/se när dörrsidan är demonterad?
På min bil så hjälper motorn till när man låser upp men när man ska låsa så hjälper den inte till förns nyckeln nästan är vriden max mot låshållet å då har man ju redan låst nästan helt. (Det går trögt att låsa, så man känner när motorn hjälper till på slutet för då går det lätt).

Edit: När jag låser / låser upp med knappen i dörren så fungerar det som det ska.. Kan det blivit nå glapp i länkaget i dörren från låskistan?
av Nicke83
#1131591
grodanboll421 skrev: Det är möjligt att låsmotorn inte orkar men det går relativt lätt att trycka ned pinnen så motorn borde orka det. Men som sagt, att trycka ned pinnen innan dörrstängning fungerar för mig.
Provade trycka ner pinne igår sen låsa. men det går inte trycka ner pinnen helt. känns gå jätte tungt.

Pinnen rör sig lite när man låser men inte lika mycket som den borde. Konstigt det funkade för 1½ vecka sen då vi smorde upp allt i dörren. Men funkade bara någon dag, sen va det som vanligt igen. Förardörren är olåst fastän alla andra dörrar är låsta med centrallåset.
av bsba
#1284276
Har samma problem.
Är det någon som fått till någon permanent lösning på detta?
av Nicke83
#1284307
bsba skrev:Har samma problem.
Är det någon som fått till någon permanent lösning på detta?
Jag tog isär hela dörren smörjde upp allt som gick smörja upp och detta är nu 2 år sen. Dörren funkar fortfarande efter den behandlingen. Visst lite pill & tog nån timma men gratis var det ju förutom arbetet. Och funkar bevisligen fortfarande =)

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]