Sida 1 av 1

Olika vätskor..behöver de bytas?

Postat: ons 19 okt 2016, 22:59
av ed
Har en V40 2001a.

Gått 18,5k mil. Slutade serva den på verkstad för kanske 2000 mil sen.

Fråga om motorns vätskor:

kylarvätskan ska jag byta på verkstad snart.

Hur ligger det till med bromsvätska, kopplingsvätska, styrservo-olja (heter den ens så). Är dessa punkter något som går att kontrollera själv och behöver de egentligen ens bytas såvida det inte är läckage i någon form?

Re: Olika vätskor..behöver de bytas?

Postat: ons 19 okt 2016, 23:20
av BlackXS
ed skrev:Har en V40 2001a.

Gått 18,5k mil. Slutade serva den på verkstad för kanske 2000 mil sen.

Fråga om motorns vätskor:

kylarvätskan ska jag byta på verkstad snart.

Hur ligger det till med bromsvätska, kopplingsvätska, styrservo-olja (heter den ens så). Är dessa punkter något som går att kontrollera själv och behöver de egentligen ens bytas såvida det inte är läckage i någon form?

Är de manuell låda så har du ju bromsvätskan det är samma vätska till kopplingen, den är gärna bra o byta vartannat år, du kommer nog känna en liten skillnad om du byter oljan där mot ny, spolar igenom systemet med bromsvätska. ser du i motor rummet den stora vita runda behållaren det står nått med DOT4 på det svarta locket? skruva upp den och kika på oljan, är det svart som natten eller mörkt så är det rätt dålig olja, de ska va lika fint som nyponsoppa fast genomskinligt om det är bra.

styrservo olja kan väl med fördel bytas med, men känner du ingen dålig tendens i ratten, svängen den utan att du får ta i när du vrider på ratten så kan du nog skita i den oljan.

kylarvätskan kan du med fördel byta själv, väldigt lätt men jobbigt om man ska samla upp o behöver tömma på nån återvinningscentral kanske?.

ser du svarta behållaren till vänster när du öppnar motorhuven så är det styrservo oljan, skruva upp torka av, skruva ner, skruva upp läs av stickan så vet du om du skulle behöva fylla på där.

Re: Olika vätskor..behöver de bytas?

Postat: ons 19 okt 2016, 23:42
av ed
Strålande fin info, tack så mycket! Påbörjar undersökningen imorrn! :D :D

Re: Olika vätskor..behöver de bytas?

Postat: tor 20 okt 2016, 00:01
av Rådlös
Ja, som BlackXS sa, kylvätskan är annars lätt att byta om man har plats för det? Men glykol är rejält giftigt. En knapp deciliter anses räcka som en säker hädanfärd för en vuxen och stark man. Så det är någon återvinningscentral som gäller för glykol. I många kommuner finns det inlämning på någon större bensinstation.
Även i mindre mängder ger det obotliga skador på kroppen. Så ta det för vad det är, ett starkt gift.
Du skulle låta göra ett byte inom kort. Du vet väl att glykolen skall bytas vart annat år? Det är inte glykolen i sig själv som åldras utan korrosionsskyddet. Det tar slut efter två år.
Bromsolja är egentligen inte en olja som det låter av namnet. Det är vanligtvis också en glykolprodukt. Och som sådan kan den ta åt sig vatten ur luftfuktigheten. Numera finns det även silikonbaserade bromsoljor. https://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsv%C3%A4tska

Re: Olika vätskor..behöver de bytas?

Postat: tor 20 okt 2016, 00:14
av ed
Ok, tack!

Angående korrosionsskyddet..avspeglar det sig på hur bra den skyddar från frysning? Meken mätte min glykol på min andra bil, en skoda, nyligen och då fick jag "ok" av honom. Frysskyddet var alltså ok.

Lite undrandes eftersom serviceboken är bristfällig på denna bil sen många år. Frysskydd ok=korrosionsskydd ok?

Re: Olika vätskor..behöver de bytas?

Postat: tor 20 okt 2016, 07:56
av emtor
ed skrev:Ok, tack!

Frysskydd ok=korrosionsskydd ok?
Frysskyddet håller sej hur lenge som helst. Det är korrosionsskyddet som går åt skogen efter ungefär två år.