Sida 1 av 1
Sned ratt.
Postat: sön 07 aug 2016, 09:36
av Provocative77
Har då en V40-99. Den närmar sig 15 000mil.
Nu har ratten blivit sned. Den har varit lite sned så länge jag ägt den. Men de senaste veckorna har den börjat användas mer än tidigare av sambon o nu märker jag stor skillnad mot tidigare.
Hjulinställningen är kollad och den är ok. Däremot är bakfjädringen inte riktigt i nyskick. Hade tänkt att byta dessa om besiktningen i November är snäll mot mig.
Egentligen är jag mest ute att lugna nerverna lite genom att få höra att detta är ett typiskt fel för modellen då den värdefullaste människan i mitt liv kör den.
Re: Sned ratt.
Postat: sön 07 aug 2016, 10:23
av klacken
Något typfel är det väl inte men lossa ratten och flytta den ett hack på axeln.
Re: Sned ratt.
Postat: sön 07 aug 2016, 11:01
av Hasse53
Sned ratt kommer av att något har flyttat sig i hjulupphängningen. Orsaker är slitna gummibussningar, slitna kulleder eller våld som defomerat länkarmar mm.
Vid en riktig fyrhjulsinställning korrigeras rattläge så att ratten står rakt och denna justering görs med styrstagen.
Sen om man är rädd om sin käresta och inte mekar själv, så är det nog inte så lämpligt att ha en snart 18 år gammal bil. Mitt råd är att pensionera V40:n och köpa en V50. Den är kul att köra och hyfsat krocksäker.
Re: Sned ratt.
Postat: sön 07 aug 2016, 12:59
av andersbe
Hasse53 skrev:Sned ratt kommer av att något har flyttat sig i hjulupphängningen. Orsaker är slitna gummibussningar, slitna kulleder eller våld som defomerat länkarmar mm.
Vid en riktig fyrhjulsinställning korrigeras rattläge så att ratten står rakt och denna justering görs med styrstagen.
Sen om man är rädd om sin käresta och inte mekar själv, så är det nog inte så lämpligt att ha en snart 18 år gammal bil. Mitt råd är att pensionera V40:n och köpa en V50. Den är kul att köra och hyfsat krocksäker.
Håller med föregående talare, en på körning på en trottoar kant kan ställa till det!
Det är fram med kofoten och kolla alla bussningar och leder innan framvagns inställning, flytta inte ratten!! :-O)
Re: Sned ratt.
Postat: sön 07 aug 2016, 15:05
av klacken
Han har ju kollat hjulinställning redan och då borde allt va ok så då kan man flytta ratten som är enklaste vägen,annars ställer man på styrlederna men då borde man göra ny hjulinställning. Kan ju va ett byte av styrled som gör att ratten är sned.
Re: Sned ratt.
Postat: sön 07 aug 2016, 15:32
av andersbe
klacken skrev:Han har ju kollat hjulinställning redan och då borde allt va ok så då kan man flytta ratten som är enklaste vägen,annars ställer man på styrlederna men då borde man göra ny hjulinställning. Kan ju va ett byte av styrled som gör att ratten är sned.
Hjulinställning, ratten ställs rakt och utgår från detta läge även om man måste låssa en styrled, frågan är hur den kontrollen gjordes!!
Om inte annat kommer det märkas på slintna däck. Vid håller mitt framläggande angående kolla av framvagn....
Re: Sned ratt.
Postat: mån 08 aug 2016, 17:20
av Provocative77
Hasse53 skrev:Sned ratt kommer av att något har flyttat sig i hjulupphängningen. Orsaker är slitna gummibussningar, slitna kulleder eller våld som defomerat länkarmar mm.
Vid en riktig fyrhjulsinställning korrigeras rattläge så att ratten står rakt och denna justering görs med styrstagen.
Sen om man är rädd om sin käresta och inte mekar själv, så är det nog inte så lämpligt att ha en snart 18 år gammal bil. Mitt råd är att pensionera V40:n och köpa en V50. Den är kul att köra och hyfsat krocksäker.
Inte mkt här jag håller med om.
Hjulinställning är kontrollerad med den sneda ratten för att få fram värden. Därav trådstarten.
Därför finns ingen anledning att ställa hjulen så ratten står rakt i detta läge. Jag ville veta om detta var utifrån förutsättningarna ett vanligt fel på bilen vilket tråden säger att det inte är. Slitage o annat får bli besiktningens jobb så länge inte bilen börjar bli ostabil.
Varför jag ska skrota den o köpa en V50 begriper inte jag då jag i höstas sålde en V50 på 8000mil när jag köpte en V60. Tycker faktiskt att en V60 samt en V40 som komplementbil är helt ok.
Just att bilen råkar vara 18 år ser inte jag ett problem i då den inte ens gått 15 000mil. Så detta med åldern vill jag gärna att du utvecklar då jag dagligen ser äldre bilar än så
Ni andra som svarat får jag tacka för kloka tankar. Fortsätter köra med den sneda ratten till besiktningdagen då jag själv inte tänker lossa en ratt. Har lite respekt för den där airbagen.
Re: Sned ratt.
Postat: mån 08 aug 2016, 17:58
av andersbe
Provocative77 skrev:Hasse53 skrev:Sned ratt kommer av att något har flyttat sig i hjulupphängningen. Orsaker är slitna gummibussningar, slitna kulleder eller våld som defomerat länkarmar mm.
Vid en riktig fyrhjulsinställning korrigeras rattläge så att ratten står rakt och denna justering görs med styrstagen.
Sen om man är rädd om sin käresta och inte mekar själv, så är det nog inte så lämpligt att ha en snart 18 år gammal bil. Mitt råd är att pensionera V40:n och köpa en V50. Den är kul att köra och hyfsat krocksäker.
Inte mkt här jag håller med om.
Hjulinställning är kontrollerad med den sneda ratten för att få fram värden. Därav trådstarten.
Därför finns ingen anledning att ställa hjulen så ratten står rakt i detta läge. Jag ville veta om detta var utifrån förutsättningarna ett vanligt fel på bilen vilket tråden säger att det inte är. Slitage o annat får bli besiktningens jobb så länge inte bilen börjar bli ostabil.
Varför jag ska skrota den o köpa en V50 begriper inte jag då jag i höstas sålde en V50 på 8000mil när jag köpte en V60. Tycker faktiskt att en V60 samt en V40 som komplementbil är helt ok.
Just att bilen råkar vara 18 år ser inte jag ett problem i då den inte ens gått 15 000mil. Så detta med åldern vill jag gärna att du utvecklar då jag dagligen ser äldre bilar än så
Ni andra som svarat får jag tacka för kloka tankar. Fortsätter köra med den sneda ratten till besiktningdagen då jag själv inte tänker lossa en ratt. Har lite respekt för den där airbagen.
Lycka till med det hela...
Du kan även prov köra över en guppig/hålig grusväg c:a tomgångs fart(5-10km/h), där kan man upptäcka fel, glapp etc.
(så upptäckte jag spindelleden, kass)