Sida 1 av 1

Guide: Trasig halvljus S/V40 Fas1&2

Postat: lör 16 jul 2016, 21:10
av BerraGson
Tänkte skriva denna lilla guide då jag inte hittade riktigt rätt information på nätet och när man googlar hittar man alltid denna.
Bakgrund:
Jag har en V40 -99 som rullat av 70k. Jag skulle åka till jobbet en tidig morgon då det fortfarande var mörkt ute.
Halvljuset fungerade som det skulle när jag åkte hemifrån och när jag kom ut på Rv27 tände jag helljuset.
Helljuset behövde jag inte släcka förrän jag kom till Länghem då jag mötte en bil. När jag slog av helljuset var halvljuset helt dött.
Båda lamporna samtidigt? Verkade lite skumt.
Stannade vid närmsta rastplats och undersökte lamporna. Båda var hela ?:-/
När jag kom hem senare på dagen undersökte jag säkringarna. Hela båda två.
Helljuset funkar ju som det ska men halvljuset vägrade komma tillbaka. Relät :!:
Började leta efter relät. Fram fanns den inte. Börja klicka med helljuset.
Klickandet hörs lite lätt under ratten. Skruvar bort panelen och lyssnar.

Nu till det roliga för ett litet avbrott:
I säkringsdosan. Finns det relä i den som styr halvljuset så kan du sluta läsa här.
På en del modeller (Inte alla) så styrs halvljuset och helljuset av den svarta dosan under ratten till vänster.
Den styr en hel del el. Ser ut så här (avtagen)
Bild
Tyvärr så inte detta i Haynes eller andra tryckta dokument!
Om det är så att båda halvljusen går samtidigt och säkringarna är hela då kan det vara så att relät har gått sönder.
Då finns det några alternativ:
1: Åk till din lokala Volvo handlare. Beställ hem en ny sån här dosa och hoppas på att du har gott om pengar.
2: Sitt vid din dator och surfa in på närmsta skrot sida. Jag rekommenderar laga.se och bildelsbasen.se.
Skriv in ditt nummer som står under "VOLVO" texten. i mitt fall är det: 30859699.
Betala och få hemskickat. Byt.
3: (REKOMMENDERAS BILLIGAST) Surfa in på returrbilen. Kolla närmsta ställe hur många av din årsmodell som finns. Åk dit.
Finns garanterat någon. Kontrollera att siffrorna stämmer. Betala 400kr och byt.
4: (om du är ett proffs) Plocka isär. Byt relä.
Nu ska jag visa varför 4:an inte ska göras av söndags mekanikern.
Det här är min gamla dosa:
Bild
Finns bara en skruv och den sitter, som ni ser, under kletet.
Bild
Med utgångs punkt från dom två vita reläena:
två och/eller tre ovanför styr halv och helljus. Ser ganska enkelt ut på denna sidan
Bild
Underifrån ser det ut så här. Inte lika enkelt och man måste vara riktigt duktig på att löda bort dom.
Jag ringde närmsta Volvo verkstad som sa att relä till halvljus enligt hans bilder skulle finnas i säkringsdosan i motorutrymmet.
Jag kollade locket och såg att det inte fanns någon med halvljus att göra och då jag kände vart det klickade så kan man snabbt dra slutsatsen att relät sitter där.
Jag åkte till Returbilen i Alingsås som hade några ståendes. Original har min H4 lampor men från den jag tog eldosan ifrån har H7 precis som jag har nu. En bil stämde överens med min bil. Kostade 400 kr och fick en dags tripp.
Återigen så kan vissa modeller ha sina relä till halvljuset bland säkringarna i motorutrymmet.
Var försiktigt när du byter!