Sida 1 av 5
Övertryck i motorn.
Postat: tor 14 jul 2016, 23:37
av Gangefors
Volvo v40 T4 -99.
Har problem med att det trycker ut olja genom oljestickan och olje påfyllnads locket. Några förslag.
Re: Övertryck i motorn.
Postat: fre 15 jul 2016, 00:08
av DayDreamer
Rengör vevhusventilationen. Lyfter du på oljestickan när motorn är varm och det bolmar ut rök så är det vevhusventilationen som är tät.
Re: Övertryck i motorn.
Postat: fre 15 jul 2016, 00:12
av IndustriDiamant
Re: Övertryck i motorn.
Postat: fre 15 jul 2016, 02:15
av Gangefors
Har precis byt vevhus ventilationen så det är inte den som spökar. Kan det hända om motorn spika, misstänker att den spika när jag pressar den.
Re: Övertryck i motorn.
Postat: fre 15 jul 2016, 14:05
av Variosboy
När du säger att du bytt vevhusventilation så är följdfrågan vad du menar att du bytt den, jag menar, vevhusventilationen är inte en detalj, det är flera.
Och svaret på din fråga om spikningen är nej, det påverkar inte trycket i vevhuset. Spikar den har du/kommer du dock snart få andra, mycket värre problem..
Varför tror du att den spikar?
Re: Övertryck i motorn.
Postat: fre 15 jul 2016, 14:37
av DayDreamer
Gangefors skrev:Har precis byt vevhus ventilationen så det är inte den som spökar. Kan det hända om motorn spika, misstänker att den spika när jag pressar den.
Ja men har du gjort rent kanalerna i blocket? För det är ju tätt på något ställe eftersom att du fortfarande har övertryck i vevhuset.
Re: Övertryck i motorn.
Postat: fre 15 jul 2016, 16:31
av IndustriDiamant
o vilken olja kör du med? antar 5W-40?
Re: Övertryck i motorn.
Postat: fre 15 jul 2016, 19:33
av andersbe
Gangefors skrev:Har precis byt vevhus ventilationen så det är inte den som spökar. Kan det hända om motorn spika, misstänker att den spika när jag pressar den.
Gör en kompressions prov, toppackningen kan vara kass. :-O)
Re: Övertryck i motorn.
Postat: fre 15 jul 2016, 20:02
av Gangefors
Jag har byt burken i vevhus ventilationen, har inte rengjort kanalerna i blocket så det är nog nästa uppgift. Angående spikningen, har forskat mer i det och jag har nog inte dom tecknen för en spikning.
Det som händer är att när jag ger full gas och släpper kopplingen så hackar den precis som den inte får bensin, den kommer dock igång efter ett par sekunder. Ibland går den även långt ner i tomgången.
Bränslepumpen fungerar som den ska och det kommer bränsle fram till fuel railen.
Kan det vara spridarna som är igensatta?
Om det är topp packning ser man inte det i oljan och på färgen på avgaserna? En kompis har en kompressions mätare så jag kommer att kolla det också.
Kan också nämna att jag har den bara att köra på strippen med, så det är mycket fullgas :lol:
Re: Övertryck i motorn.
Postat: fre 15 jul 2016, 21:57
av benka1
Förmodligen sitter vevhusventilationen igen i den stora slangen ner till turbon min tryckte ut olja genom stickan även fast jag gjort rent det mesta utom den,plocka lös den nere vid turbon o blåste med tryck luft mycket riktigt den slangen va igen koksad så nu trycker den ingen olja genom
stickan,sen kan det ju vara kolvringarna som är slut då trycks kompressionen ner i vevhuset o ut genom stickan möjligt fel då du kör på strippen!