Sida 1 av 2

Fläkten lagt av, hur kolla ifall det är fläkten som är paj?

Postat: tor 07 jul 2016, 16:40
av DaWah
Har ett sorgebarn till V40 2.0t -04. Nu när det fungerat i ett par veckor så fungerade helt plötsligt inte kupéfläkten när jag kom ut i bilen. Är ju ganska varmt när det steker på också...

Hur kan jag enklast kolla ifall det är fläkten i sig som är trasig eller inte? Vet att det varit mycket problem med motståndet till fläkten (har haft det på en s40 tidigare, och farsan haft samma problem på sin v40), men det brukar ju alltid föregå av att fläkten går "ryckigt" och lever sitt eget lilla liv. Så har det inte varit i detta fall, den bara la av helt och hållet. Det enda jag kan komma på som varit med fläkten är att den låtit lite störande vid full effekt, som ett "floff-floff-floff" vibrerande ljud, liknande om något hade hängt framför "luftstrålen" och vibrerat.

Tips på hur leta fel emottages tacksamt! :)

Re: Fläkten lagt av, hur kolla ifall det är fläkten som är paj?

Postat: tor 07 jul 2016, 17:58
av DayDreamer
Oftast när det är fläktmotståndet så fungerar fläkten på full blås läge 5 om jag minns rätt :) Du kan ju ta handen och klappa till på instrumentbrädan går fläkten igång så har du hittat problemet dvs fläkten. Möjligt att inte det fungerar genom att banka på instrumentbrädan, då kan du istället smälla till fläkten med handen och se ifall den startar. Men största sannolikhet är det fläkten som gått sönder, kolla säkringarna också utifall att någon skulle gått sönder.

Re: Fläkten lagt av, hur kolla ifall det är fläkten som är paj?

Postat: fre 08 jul 2016, 20:18
av DaWah
Har inte hunnit titta nåt mer på det här tyvärr. Ska prova och banka lite sporadiskt. Har faktiskt inte ens hunnit kika säkringarna än. Men vart sitter fläkten ens? Under handskfacket?
Edit: över menar jag såklart:)

Re: Fläkten lagt av, hur kolla ifall det är fläkten som är paj?

Postat: fre 08 jul 2016, 20:47
av DayDreamer
Ja jag skulle tro att den sitter bakom handskfacket :)

Re: Fläkten lagt av, hur kolla ifall det är fläkten som är paj?

Postat: mån 18 jul 2016, 14:55
av DaWah
Nu har jag äntligen fått lite tid att titta på det här. Inte fel på säkringarna. Har provat att byta plats på reläerna (de tre som är likadana i säkringsboxen i motorutrymmet), ingen skillnad. Om jag ska testa att koppla ström direkt från batteriet till fläkten hur gör jag då? Det är mycket kablage fram till fläkten, via motståndet och några andra prylar. Men det är en större kontakt direkt på fläkten, till vilken det går en vit och en blå kabel direkt från kabelstammen. Är det till dessa två stift på fläkten jag kan koppla 12v direkt från batteriet för att testa??

Re: Fläkten lagt av, hur kolla ifall det är fläkten som är paj?

Postat: mån 18 jul 2016, 15:24
av DaWah
Har för övrigt även testat att byta plats på reläerna på säkringsboxen inne i bilen också. De som sitter över blinkersreläet. Ingen skillnad.

Re: Fläkten lagt av, hur kolla ifall det är fläkten som är paj?

Postat: mån 18 jul 2016, 15:38
av DaWah
Okej, jag fortsätter att spamma min egen tråd:) jag kopplade ström från batteriet enligt beskrivning ovan och fläkten blåser på för fullt. Nu är min nästa giv att byta motståndet också, trots att fläkten inte betett sig konstigt före den dog. Alla ytterligare tips är varmt välkomna!:)

Re: Fläkten lagt av, hur kolla ifall det är fläkten som är paj?

Postat: tis 19 jul 2016, 09:39
av DaWah
Problemet löst - det var det där lömska motståndet.

Re: Fläkten lagt av, hur kolla ifall det är fläkten som är paj?

Postat: tis 19 jul 2016, 17:00
av DayDreamer
DaWah skrev:Problemet löst - det var det där lömska motståndet.
Gött att det löste sig :-)-)

Oftast är det fläkten eller motståndet som går sönder.

Re: Fläkten lagt av, hur kolla ifall det är fläkten som är paj?

Postat: tis 19 jul 2016, 17:49
av andersbe
DaWah skrev:Problemet löst - det var det där lömska motståndet.
Hur, var sitter motståndet, vilket värde har den, ohm, watt, bör väl stå på den?