Sida 1 av 2

Mystisk blinkersdöd V40 2,0t -04

Postat: lör 18 jun 2016, 18:00
av DaWah
Har råkat ut för ett mystiskt blinkersproblem. Det är egentligen två problem, men fokuserar på blinkersproblemet nu. Har nyligen köpt en V40 2,0t -03. Häromdagen stannade jag till på en vägficka för att skriva ett sms. Satt en stund med bilen på tomgång (har inte tidigare stått så länge på tomgång eftersom jag inte haft bilen så länge) och plötsligt kände jag att det luktade bränt och upptäckte att det rök från motorhuven, kom ut ovanför vänster framhjul. Körde fram några meter och stängde av motorn. Öppnade motorhuven och konstaterade att det var varmt och luktade bränt men det kom ingen mer rök och det gick inte se vart det hade kommit från. Satte på tändningen för att kolla motortempen, vilken var helt normal (mitt på mätaren). Stod still en stund och körde sedan hem, bara några hundra meter från där jag stannat. Skumt tänkte jag... Dagen efter när jag körde bilen igen upptäckte jag att blinkersen inte fungerade (hade inte varit något problem innan). Har ingen aning om det hade med röken att göra eller om det bara inträffade slumpartat nästan samtidigt. Har fortfarande inte kommit fram till vad röken berodde på, men jag har kört bilen ganska långt efter detta och har inga andra problem än blinkers. Har dock inte vågat testa att stå länge på tomgång efter.

Hursomhelst, det är bara "vanliga" blinkandet som är ett problem. Varningsblinkersen funkar hur bra som helst, och lamporna blinkar även när man låser och låser upp bilen. Efter att ha googlat runt på blinkersproblem verkar många haft problem med antingen reläet eller varningsblinkerknappen. Jag har kikat alla säkringar (blev även informerade att vanliga och varningsblinkers går på samma säkring så det borde inte vara problemet). Har bytt reläet. Har bytt varningsblinkerknappen. Har till och med bytt hela blinkersspaken (allt annat funkar för övrigt på spaken, dvs helljus och farthållare). Ändå fungerar inte blinkersen. Helt död! Någon som har en aning om vad det kan vara??!

Har ingen koll på elschemat, men min gissning är att signalen för vanlig blinkers och för varningsblinkers borde vara samma från reläet och ut till lamporna? Dvs, mitt problem borde ligga någonstans mellan spaken och reläet?

Tips och idéer mottages tacksamt! Just nu är jag inne på att koppla in en vippbrytare vid varningsknappen för att kunna styra blinkersen därifrån, känner mig som en idiot som åker runt utan att blinka. Stör mig på alla andra som skiter i att blinka...

Re: Mystisk blinkersdöd V40 2,0t -04

Postat: sön 19 jun 2016, 02:28
av Isakare
Om du bytt spak, har du väl koll på kablarna utmed rattstången.

Jag tänkte om bilen haft eftermonterat larm, som nån plockat ur, och inte satt ihop kablarna igen. När man kopplar in larm brukar man gå på kablarna till blinkers vid rattstången/under panelen.
Jag har stött på just det problemet, men det var en helt annan bil.

Re: Mystisk blinkersdöd V40 2,0t -04

Postat: sön 19 jun 2016, 09:16
av DaWah
Tack för tipset, men det såg bra ut med kablarna där av vad man kunde se. Nu har jag dock hittat en säkring som gått trots allt! Tyckte jag kollat! Och det var bevisligen inte samma säkring för vanlig och varningsblinkers. När jag sen vred på tändningen gick det att blinka. Men så fort jag dragit igång motorn så går säkringen igen! Med rök från motorhuven (säkringen som går sitter inne i bilen) Hann inte se exakt varifrån det ryker, men någonstans på höger sida kring luftburken. Har inte hunnit kolla kablage så noga än, men säkringen som går är 15A och skall gå till "back-up/turn lamps ; eng. comp. (p. turbo)" någon som vet vad det innebär? Något som berör turbon låter det ju onekligen som;)

Re: Mystisk blinkersdöd V40 2,0t -04

Postat: sön 19 jun 2016, 09:42
av Isakare
Spännande fel. Turbon är vad jag vet 100% mekanisk, men det finns en laddtrycksstyrning, magnetventilen, den sitter i närheten av luftburken, kanske är kortis i den ??
Det finns + 0ch - fram till ventilen, så det är praktiskt möjligt.

Re: Mystisk blinkersdöd V40 2,0t -04

Postat: sön 19 jun 2016, 11:23
av DaWah
Ska kika där och se om man kan upptäcka något. Men om den är "borta" pga bränd säkring, hur märks det på bilen? Tycker inte att jag märkt någon skillnad på motorn eller att turbon skulle ladda mindre

Re: Mystisk blinkersdöd V40 2,0t -04

Postat: sön 19 jun 2016, 17:56
av DaWah
Har hittat magnetventilen, men hur kan jag kontrollera ifall det är kortis i den eller inte?

Re: Mystisk blinkersdöd V40 2,0t -04

Postat: sön 19 jun 2016, 18:56
av IndustriDiamant
de är ingen som skarvat ihop kablarna bakom blinkers på vänster sidan fram då? ifall plus har gått in i karossen även om de nu inte skulle varit ett fel?

prova annars byta säkringen 10 röd ovanför pedalerna även om du tycker den ser hel ut så pröva byta den mot en oanvänd.

i mitt fall så hade jag dragit extra ström från bägge fram blinkers in till dörrarna o satt blinkers dioder i backspeglarna, en kabel va inte tillräckligt lång så när jag sänkte fönstret på passagerarsidan så klämdes kabeln och plus gick in i dörr karossen, blinkers sluta fungera för 10'ans röda säkring ihop med centrallåset sluta fungera :)

Re: Mystisk blinkersdöd V40 2,0t -04

Postat: sön 19 jun 2016, 19:33
av DaWah
Nej tror inte det är fel på blinkerskablaget. jag tror jag har lokaliserat problemet nu. Det verkar inte vara magnetventilen heller. Däremot sitter det en nippel på in-luften till turbon. Från luftfiltret. Precis innan slangen går in i turbon så sitter en nippel. I den nippeln sitter en slang som går in i motorn någonstans på insugssidan. I nippeln sitter också en kontakt. Det verkar vara denna nippelkontakt som det är kortis i. Någon som vet vad det är/vad den gör? Och ifall jag kan köra med den urkopplad innan jag bytt? (Borde väl ha kört med den "urkopplad" i och med att jag kört med trasig säkring?

Re: Mystisk blinkersdöd V40 2,0t -04

Postat: sön 19 jun 2016, 21:20
av DaWah
Efter lite googlande verkar slangen vara till vevhusventilationen. Och kontakten verkar vara till ett "värmeelement" i nippeln enligt något foruminlägg jag läste. Nu har jag iaf tillfälligt kopplat ur kontakten och hoppas att jag klarar mig utan värmeelement tills jag byter den. Sjukt trångt att komma åt, och den verkar vara jobbig att få loss från stora luftslangen... Men nu funkar i alla fall blinkersen igen. Skönt!!

Re: Mystisk blinkersdöd V40 2,0t -04

Postat: sön 19 jun 2016, 22:51
av benka1
Tror att den kontakten öppnar o stänger för att släppa vevhusgaserna från oljefällan,inte hundra men nåt sånt är det!