Sida 1 av 3

Byte av drivaxel, ! S40 -99

Postat: lör 16 apr 2016, 18:27
av RaggeNo1
Hej!

Idag tog jag tag i att byta mina topplagringar och jag passade även på att byta till min sänkfjädrar jag hade stående.
När jag var klar och skulle provköra lät det sprakt, knak, klonk och klang.

Bilen drev inte och jag förstod att det var något med en drivaxel.
Hissade upp vänstersidan och kände på axeln och förstod att det var den som hoppat isär.

När jag flyttade inre damasken ramlade kulorna från lagret ut. Jahopp, dags att byta driv axel.

Har hittat på skrot för ungefär 900kr och då får man ju garanti, så det får vi köra på.
(Jag ser att det finns fler olika typer beroende på årsmodell, hur vet jag till 100% vilken som är rätt för min?)

Hur går jag tillväga på smidigast sätt för att byta drivaxeln?
Kommer att köpa en komplett, alltså från splinesen som går in i lådan ut till hjulet.

Re: Byte av drivaxel, hjälp! S40 -99

Postat: sön 17 apr 2016, 06:56
av andersbe
För min del hade jag satsat på nytt, Länk:

http://www.reservdelar24.se/suche.html?keyword=Drivaxel

Från skrot vet man inte hur länge den håller samt ett stort jobb!!

Bara drivknuten en 500:-

Ta annars reg. nummer från den skrotade bilen och jämför med din, kan tänkas vara olika för manuell och automat låda.

Re: Byte av drivaxel, hjälp! S40 -99

Postat: sön 17 apr 2016, 07:00
av RaggeNo1
Hittade ingenting på den sidan.
Drivknuten är hel, det är inre lagret som gått.

Skickat från min SM-G850F via Tapatalk

Re: Byte av drivaxel, hjälp! S40 -99

Postat: sön 17 apr 2016, 08:14
av DayDreamer
Drivaxlarna skiljer om det är turbomotor/sugmotor eller manuell/automat.

Re: Byte av drivaxel, S40 -99

Postat: sön 17 apr 2016, 08:23
av RaggeNo1
Bild
Att döma av det jag sett/känt med händerna har denna rätt form.

Det är här min delat sig.
Bild

Re: Byte av drivaxel, ! S40 -99

Postat: mån 18 apr 2016, 08:09
av benka1
Det går att sätta tebax kulorna igen om dom är kvar det gjorde jag på en Audi då jag bytte hjullager samma sak hände..

Re: Byte av drivaxel, ! S40 -99

Postat: mån 18 apr 2016, 08:16
av RaggeNo1
benka1 skrev:Det går att sätta tebax kulorna igen om dom är kvar det gjorde jag på en Audi då jag bytte hjullager samma sak hände..
Har också läst det, men även att det är svårt att få det att funka om det är slitet/korgen är sliten.

Fettet som var i leden rann ut som vatten, så förmodligen har det gått varmt/varit väldigt slitet redan innan.

Re: Byte av drivaxel, ! S40 -99

Postat: mån 18 apr 2016, 20:37
av benka1
Skaffa en mutter dragare för att få bort den på yttre drivknuten jag pröva med dragskaft o förlängare (rör) gick inte utan fick låna en
mutterdragare av en polare,tror jag körde 3-4 minuter innan det släppte...

Re: Byte av drivaxel, ! S40 -99

Postat: mån 18 apr 2016, 20:41
av RaggeNo1
benka1 skrev:Skaffa en mutter dragare för att få bort den på yttre drivknuten jag pröva med dragskaft o förlängare (rör) gick inte utan fick låna en
mutterdragare av en polare,tror jag körde 3-4 minuter innan det släppte...
Man är väl viking ;)

Re: Byte av drivaxel, ! S40 -99

Postat: mån 18 apr 2016, 22:17
av benka1
RaggeNo1 skrev:
benka1 skrev:Skaffa en mutter dragare för att få bort den på yttre drivknuten jag pröva med dragskaft o förlängare (rör) gick inte utan fick låna en
mutterdragare av en polare,tror jag körde 3-4 minuter innan det släppte...
Man är väl viking ;)
:-O)