Sida 1 av 2
GDI-motor 1.8i - tomgång pendlar
Postat: lör 05 mar 2016, 13:40
av conta1968
Jag letade i forum men hittade inget svar eller lösning på samma problem som många har haft.
Motor är en GDI 1.8i med mekanisk gasspjäll. När motor är kall då är tomgång OK. När motor gått i arbetstemp då börjar den svaja upp och ner varje sekund mer och mer och sen dör den. :(
Jag kollade den mesta men hittar ingen läckage. Nya Irid. stift, bränslefilter, allt runt om. Ren insug. Det måste vara "standardproblem" på en sån motor.
Kanske någon som känner igen ett sånt problem.?!
Re: GDI-motor 1.8i - tomgång pendlar
Postat: sön 06 mar 2016, 19:43
av andersbe
GDI 1.8i måste väll ha en gasspjels givare/sensor så kallad TPS, om ej, tomgångs motor!!
Om TPS:en är kass så får datorn konstiga värden och tomgångs motorn får olika frekvenser = ingen stabil frekvens, där av pendlande tomgång.
Re: GDI-motor 1.8i - tomgång pendlar
Postat: tis 08 mar 2016, 02:11
av conta1968
Undrar om man kan ohmmäta TPS-en? Tomgångsmotor har jag kollat redan.
Re: GDI-motor 1.8i - tomgång pendlar
Postat: tis 08 mar 2016, 14:09
av andersbe
Tyvärr är det svårt med en multimäter att se förändringarna, föreslår skroten.
Re: GDI-motor 1.8i - tomgång pendlar
Postat: fre 20 maj 2016, 18:16
av conta1968
Nu bytte jag spjällhus med givare. Precis likadant fel som innan.??? Alla slang är kontrollerade. Tempgivare visar rätt motstånd. Inga felkoder finns lagrade. Jag var hos en bilmek. i dag och han kunde inte ge nån tips alls. Medan vi pratade då motorgång gick upp och ner(pendlade) och efter en stund gick varvtalet själv lite högt(ca 1500varv, kanske 5, 10 sekunder) och sen tomgången stabiliserade sig. Men om jag kör bilen några meter och stannar då blir det samma fel igen.
Och det märkligaste av allt är: -Motor är startad och varvtalet pendlar- jag är ute vid bilen- knuffar bilen så att den rullar lika snabbt som jag går, då slutar pendlande motorgång. Så fört bilen stannar då börjar tomgången pendla. Vad har f.f. tomgången att göra med bilens rörelse???
Re: GDI-motor 1.8i - tomgång pendlar
Postat: lör 21 maj 2016, 06:03
av andersbe
Om den kommer från skroten, spjällhus, så kan även den givaren vara kass!!
Re: GDI-motor 1.8i - tomgång pendlar
Postat: mån 23 maj 2016, 19:20
av IndustriDiamant
om du kan se på tändspolarna så när bilen är varm körd ta på en av dom om den är så varm att du inte kan hålla på den i princip så är den trasig, de var mitt fel på min första v40 1.8se förvisso med 115hk, kan va bra att iallafall utesluta det om du inte kollat med obd2 mätare, när min bil kom i arbetstemp så blev tändspolen så varm att den började gå oroligt bilen på tomgången och än värre tveka när man gasade, efter bytet av tändspole från skroten för 150kr när verkstaden ville ta 700kr st för dessa så gick den som en skållad blixt igen, dock kollade jag med obd2 innan o fick veta att tändspole 2 hade problem men kollade med handen på spolen med och den va ovanligt varm när den var trasig.
om inte annat är gdi motorerna kända för att sota igen.
Re: GDI-motor 1.8i - tomgång pendlar
Postat: ons 25 maj 2016, 20:58
av Granasen
Jag har exakt samma problem på min gdi 1.8 !
Nån som vet vad man kan göra åt saken ?
Re: GDI-motor 1.8i - tomgång pendlar
Postat: sön 29 maj 2016, 15:11
av conta1968
Nu börjar jag tänka lite extra.
Motor har gått 44000 mil.
Den förbrukar olja.
Ventiler tickar.
Ett förslag att högtrycksbränslepump ger kanske lite dålig tryck (priset beg. ca 2000kr).
Koppling tar högt.
Dags att byta kamrem.
Kanske sota insugskanaler.
Även om jag lämnar in bilen hos bilmekaniker för att fixa problemet då kan det kosta en del.
LÖSNING - jag köper en motor som gått lite, ca 10000 mil för ca 2000-2500kr. Så innan jag får den då förbereder jag ren insug, kamrem, koppling finns redan på motorer, kanske spolar. Mycket lättare att byta grejer när motor är ute. Att plugga EGR-ventil har jag tänkt, då slipper jag sotning i framtiden.
Re: GDI-motor 1.8i - tomgång pendlar
Postat: fre 10 jun 2016, 01:25
av conta1968
Jag köpte en motor som gått 10000mil. Innan jag fick den plockade jag min gamla ur bilen. Demonterade insuget och rengjorde den och monterade på nya motor. Motor monterad, startad, inga knackningar - problemet löst.
Det kom andra problem- lammelkoppling vill inte släppa fast urtrampningslager trycker mot plattan. Undrar om det finns enklare sätt att göra lös den. Jag vet inte hur länge har motor legat hos dem.