Sida 1 av 2
För låg motortemp
Postat: tor 17 dec 2015, 17:21
av Pilaz
Hur ligger motortempen normalt, antar att mätaren ska stå rakt upp?
Är det vanligt att den pendlar lite?
Min ligger på ett snäpp under klockan 12 på min 2.0t för det mesta och vid lite hårdare körning kan den stå rakt:)
Så här års sjunker den gärna när man vill ha lite värme i kupén, kanske är normalt?
Är det motortempgivaren som spökar?
Re: För låg motortemp
Postat: tor 17 dec 2015, 18:39
av klacken
Byt termostat,kostar inte mycket och snabbt gjort.
Re: För låg motortemp
Postat: tor 17 dec 2015, 21:26
av Tomas88
Låter precis som att termostaten behöver bytas.
Re: För låg motortemp
Postat: tor 17 dec 2015, 22:04
av Pilaz
Ok! Är det krångligt eller kan även jag utan mekvana klara det?
Läste nånstans att kylsystemet ska luftas samtidigt på turbomodell, är det nödvändigt?
Eller bara att plocka ur gamla termostaten och byta rakt av?
Re: För låg motortemp
Postat: tor 17 dec 2015, 22:18
av benka1
Så fort man öppnar ett slutet system blir det luft -fast rätt lätt att lufta på dessa motorer=
kolla kylarslangen på höger sida om du står framför bilen,på den sitter det en röd plast skruv öppna den då du byter termostat
då åker luften ut där då du fyller på glykol i expansionkärlet,häpp
Re: För låg motortemp
Postat: sön 27 dec 2015, 14:59
av alan
Hur brukar den stå när det är någon minusgrad ute? Kanske inte är något fel, ska kolla på min t4 idag. Kanske räcker med en tidning framför kylaren som man brukar göra när det blir kallt och motorn inte vill bli varm.
Re: För låg motortemp
Postat: sön 27 dec 2015, 16:30
av klacken
Om det är varmare än -15 ska den nog gå upp till normal temp(mitten). Kallare än det så kan en tidning hjälpa lite.
Re: För låg motortemp
Postat: sön 27 dec 2015, 19:33
av Rådlös
Kylarmaskeringar är ett elände! Förr i tiden, när man höll på med sådant satte man tidningar, wellpappskivor, masonitskivor eller vad man kunde komma över. Det t.o.m såldes färdiga formsydda maskeringar i galon. Dom bromsade effektivt upp luftströmmen och man glömde vanligtvis att ta bort den när motorn var varm så att värmen fortsatte att öka och motorn kokade. Det fanns ju även "rullgardiner" som alltid fastnade och gick sönder. Det var stort elände på den tiden. Man kan ju fundera över varför detta elände försvann.
Lösningen på detta kom senare. Effektiva termostater! Även att glykol blev mer allmänt. En kort tid senare fick även alla bilar Slutet Kylsystem. Detta ihop med glykolen höjde kylarvätskans kokpunkt till omkring 118°C. Före glykoltidens början hade man T-röd i kylaren. Det kokar bort vid 87°C (vill jag minnas?) Visserligen var alla motorblock av gjutjärn, men sönderfrysta och spruckna motorer var allmänt förekommande. Bara som en jämförelse, undrar hur ofta det händer i dag?
Så till TS: Byt termostat först av allt. Dom lever inte i evighet. Tempmätarna i instrumentpanelen är inga precisionsinstrument. Lita inte på strecken om du inte vet exakt vad dom motsvarar på en termometerskala. Det kan du i och för sig mäta dig fram till, men det är en annan historia.
Re: För låg motortemp
Postat: mån 28 dec 2015, 00:46
av alan
Vi har nog olika mätare för min mätare vissar på klockan tre alltså mitt mellan röd och min.
För övrigt tror jag rådlös har blandat ihop det lite, anledningen att man täcker för kylningen under vintern har inte att göra med vilken sorts glykol man använder utan har bara med att göra vilken utomhus temperatur man har, då dom flesta bilar är konstruerade för varmare länder så kan det vara väldigt bra för motorn att minska luftintaget när det blir riktigt kallt ute, Så motorn blir varm fortare och håller en bra temperatur. Självfallet så får man justera hur mycket man blockerar så inte motorn blir för varm. Dock så brukar det inte behövas i samma utsträckning som tidigare då äldre bilar oftare hade större grill.
Personligen brukar jag lägga in en plastskiva framför kylaren under vintern detta gör rätt stor skillnad då motorn och jag blir varmare fortare och även bränsleförbrukningen minskar något när motorn blir varmare.
Re: För låg motortemp
Postat: fre 08 jan 2016, 10:44
av taxi
Det låter som att många har lite halvdåliga termostater? Jag byter min med två års intervall som en del av underhållet, och har aldrig upplevt att motorn har problem med att hålla normal drifttemperatur. Inte ens i 30 minusgrader.