Sida 1 av 2

Kupefläkten stendöd i bilen.

Postat: sön 13 dec 2015, 12:55
av honkies
Hej!!!

Min kupefläkt dog här i dagarna. Alla säkringar är hela. Vad kan felet vara?? En Volvo v40 från 2004. Kanske finns någon barnsjukdom?

Tacksam för hjälp.

Re: Kupefläkten stendöd i bilen.

Postat: sön 13 dec 2015, 16:46
av vetten
Det sitter en transistor under handskfacket som brukar lägga av, hade samma fel på min för några år sen och bytte den, fanns faktiskt hemma på lagret hos Volvo eftersom detta tydligen är ett vanligt fel. Har för mej att det finns en tråd här med en bra beskrivning hur man byter, kolla med sökfunktionen. Trångt att komma åt kan det vara men tar man bara bort handskfacket så blir det hyfsat med plats.

Re: Kupefläkten stendöd i bilen.

Postat: sön 13 dec 2015, 17:47
av honkies
Tack för tipset.. Vad tror du det tar för en Volvo verkstad att byta det motståndet om det är det. Har ingen lust att ligga i ute i minusgrader och fixa.. Är även i behov av bilen innan jul och får unna mig den lyxen att låta någon annan göra det. Såg att Bilia i Lerum hade lediga tider imorgon.. =)

tusen tack..

Re: Kupefläkten stendöd i bilen.

Postat: sön 13 dec 2015, 21:02
av vikingramair
Har utfört denna operation för ca 2 veckor på min 2004a. Första gången man gör det tar det lite tid när man skall hitta rätt delar att demontera osv. Visade sig att jag hade fått fel del av volvo. Fick S40/V40 1996-2000 Heater Fan Resistor [30875042] men skulle ha S40/V40 2001-2004 Heater Fan Resistor [30864189]. När jag gjorde om operationen tog det 10 min.
Vet ej om Volvo har någon minimum debitering eller ej. Har man gjort detta tidigare går det väldigt snabbt.

Re: Kupefläkten stendöd i bilen.

Postat: sön 13 dec 2015, 22:41
av Blixnabb
Jag hittade den här när jag gjorde det http://www.byggoteknik.se/trasig-flakt-volvo-v40

Re: Kupefläkten stendöd i bilen.

Postat: sön 13 dec 2015, 22:47
av mikekop
Bytte min Resistor på parkeringen på Volvo...

Re: Kupefläkten stendöd i bilen.

Postat: tis 22 dec 2015, 09:48
av honkies
Haft bilen på verkstad över en vecka nu. De har testat med flera olika ecc enheter. (Reglage) De har bytt till ett nytt motstånd. När de sätter 12 volt direkt på fläkten snurrar den i max. Men de får de inte att fungera.. alla säkringar är hela. Vad kan det vara? Något tips. Relät som styr fläkten fungerar också.

Re: Kupefläkten stendöd i bilen.

Postat: tis 22 dec 2015, 20:18
av andersbe
honkies skrev:Haft bilen på verkstad över en vecka nu. De har testat med flera olika ecc enheter. (Reglage) De har bytt till ett nytt motstånd. När de sätter 12 volt direkt på fläkten snurrar den i max. Men de får de inte att fungera.. alla säkringar är hela. Vad kan det vara? Något tips. Relät som styr fläkten fungerar också.
Transistor regleringen är trasig som reglerar hur mycket ström motorn ska ha, alternativ en styr IC:e till Transistorn = TO3, Bas spänningen till TO3 måste mätas upp för ett konstaterande om felet. :-O)

Re: Kupefläkten stendöd i bilen.

Postat: tis 22 dec 2015, 20:46
av honkies
Andersbe hur mäter man upp det? Är transistorn inte på värmefläktmotståndet? Sitter ett helt nytt nu..

Re: Kupefläkten stendöd i bilen.

Postat: tis 22 dec 2015, 21:57
av andersbe
honkies skrev:Andersbe hur mäter man upp det? Är transistorn inte på värmefläktmotståndet? Sitter ett helt nytt nu..
Skulle behöva en el-schema för att ge dig ett bättre information, utgår från standard kopplingar gällande drivning av transistor.
Du har styrning från reglage till IC:en/styrenhet som styr drivenhet, så kallad huvud ström(Transistor) får transistorn full bas spänning gör
det att motorn går på fullt, har basen över 0,6volt gör det att transistorn ger fullt ut av ström.(bas ström inte beräknad)
Fixa en el-schema så kan jag tala om vad du ska mäta.... :-)-)