Sida 1 av 1

Byte sidopositionsljus höger fram S40 99/00 Fas1

Postat: lör 12 dec 2015, 18:07
av Sigurd
Avsikten är tydligen att hela enheten skall bytas om lampan går sönder.
Jag har lirkat ut enheten (orange plast täcker en reflektorkåpa med en liten glödlampa).
Jag har gjort detta utifrån genom att peta ut den med ett par skruvmejslar.
Det går inte att dra ut glödlampan trots att enheten är frilagd.
Två ledningstrådar går från enhetens baksida och in under skärmen i riktning framåt.
Trådarna är så långa att jag inte kan se eller känna var de är fastsatta.
Måste man demontera några kåpor för att kunna lossa en kontakt som jag förmodar sitter i änden av trådarna?

En möjlighet vore kanske att klippa av de gamla trådarna samt klippa av den nya enhetens trådar och sedan sammanfoga med en "sockerbit" eller lödning.

Re: Byte sidopositionsljus höger fram S40 99/00 Fas1

Postat: lör 12 dec 2015, 19:19
av benka1
Lossa på hasplasten under på den sida ska ta bort tror det räcker att ta bort 3 skruvar som sitter under fronten fram..
Sen kommer du åt underifrån så att säga./benka1

Re: Byte sidopositionsljus höger fram S40 99/00 Fas1

Postat: lör 12 dec 2015, 21:40
av juste
Jag antar att du menar de 4 som sitter i stötfångarna. Observera att det finns 2 olika typer. Biltemas funkade bra på min v40 -00
Har bytt 2st under alla år. Har skarvat in de nya med lödning och krympslang över. Sockerbit har nog begränsad hållbarhet.

Re: Byte sidopositionsljus höger fram S40 99/00 Fas1

Postat: lör 12 dec 2015, 23:01
av MartinS
Jag vill minnas att du når kontaktstycket om du tar bort blinkersen fram.

Re: Byte sidopositionsljus höger fram S40 99/00 Fas1

Postat: tis 15 dec 2015, 21:55
av Sigurd
Jag lyckades byta glödlampan i sidopositionsljuset (sidomarkeringslyktan). Det var mödosamt men hade jag från början vetat hur jag skulle göra så hade det varit ganska enkelt.

Jag petade ut enheten med hjälp av skruvmejslar. Under mina försök så lossnade det orangea "glaset" - inte så farligt eftersom det kunde limmas på plats senare. Rätt plats att peta med skruvmejslarna är längst fram där lyktan är som smalast. Man kan peta på en böjlig hake och få den att tappa greppet så att lyktan kan dras ut.

Jag valde att klippa av trådarna för att helt frigöra lyktan.

Glödlampan och anslutningstrådarna visade sig vare ingjutna i något halvmjukt gummi- eller plast-material. Det var absolut inte meningen att lampan skulle kunna bytas. Dock hade jag några gravyrverktyg - sådana man tex använder för linoleumsnitt, ungefär som stämjärn men med halvcirkelformad egg. Med viss möda kunde jag frilägga glödlampans sockel och klippa loss den. Det visade sig att den var ansluten till dioder som också var ingjutna.

Jag hittade en glödlampa på Biltema 12V/3W som hade samma storlek som originallampan, 19:90 för ett par. Dioderna är förmodligen ditsatta för att sänka spänningen så att effekten blir ca 2W och livslängden längre.

Det gick inte att löda på stiften från lampan så jag virade en tråd (tog en kardel från en ledare med flera kardeler) runt respektive stift och lödde på tråden så att den hölls på plats. Den gamla glödlampan var fastsatt med metallklämmor. Tråden kunde sedan lödas fast på vad som visade sig vara benet från en diod. Efter att glödlampan sats på plats limmade jag fast ett plasttak över infästningen.

Det var knepigt att löda ihop trådarna från enheten med de som satt kvar i bilen. Det hade varit lätt med en medhjälpare och ett par extra händer. Krympslangarna hade hamnat för nära lödställena så de hade fastnat och kunde inte dras över skarvarna. I stället för att göra om lödningen så virade jag isoleringsband runt lödningarna.

När jag köpte glödlamporna på Biltema så köpte jag också en sidomarkeringslykta (179 kr, öppet köp 30 dar) att ha som plan B om jag inte skulle lyckas med att byta enbart glödlampan. Det går att se att denna enhet har en glödlampa med markeringen 12V/1,2W (det orangea glaset på denna enhet går att titta genom). Glödlampan är inte ingjuten så som originalet och det verkar inte finnas plats för dioder. Originallampan har ingen påskrift med volt och watt men förmodligen är det 12V/3W (dvs samma som jag köpte) därför dioderna.

Re: Byte sidopositionsljus höger fram S40 99/00 Fas1

Postat: sön 27 dec 2015, 14:56
av alan
Har också för mig att man måste ta bort främre blinkes men jag klippte och köpte en begagnad från bilskroten. Sen lyckades jag bryta av armen så det vart att limma med silicon. Tur att bilen är så gamal men från en meter så ser det bra ut.