Sida 1 av 1

Felkod ECM-5A katalysator effektivitet.

Postat: tis 10 nov 2015, 21:51
av Mini_ice
Fick nöjet att felsöka en väldigt fin s40 -04 a idag, dock så lyste motorlampan och får fram ECM-5A i vida, och den heter katalysator effektivitet.

Hittar dock inget konkret svar på om det är katalysatorn i sig eller om det är någon lamda sond, främre eller bakre, vill helst inte chansa och byta, är det någon vänlig själ som har något bra tips eller som kan länka mig vidare. Hittade en tidigare tråd men den hade ingen lösning, kanske fel att skapa en ny tråd men tänkte gå till botten med problemet och posta en lösning här.

Re: Felkod ECM-5A katalysator effektivitet.

Postat: tor 12 nov 2015, 11:56
av rid54
Den främre sonden styr bränsletillförseln till motorn, den bakre analyserar avgaserna efter katalysatorn och den ger en signal som antyder om katalysatorn gör sitt jobb. Den felkod du får antyder att värdet från bakre sonden är utanför det satta värdeområdet. Det kan vara så enkelt att koden är rätt och katen är slut. Eller så är bakre sonden felaktig. Eller så är det nåt annat knas. Troligen kan det vara lämpligt att göra en avgasanalys, där borde det visa sig om katen är dålig. Om det vore billigt och enkelt att byta sonder "på prov" skulle man kanske kunna göra det, men så är det väl inte i de flesta fall, utan det är nog bättre att kolla läget så långt som möjligt. Inga andra felkoder?

Re: Felkod ECM-5A katalysator effektivitet.

Postat: tor 12 nov 2015, 17:59
av Mini_ice
Hur menar du med avgas analys? Antar att det är mer avancerat än det besiktningen kollar? Vilka firmor kan i så fall tänka sig ha den tjänsten?

Besiktningen klagade inte alls på avgasvärdena utan de såg att det låg en felkod och därför underkänndes den.

Har en självplock skrot i närheten där man skulle kunna prova att ta lamdan, men känns som en chansning där med. Hade det varit min bil hade jag plockat en hel begangnad katt, men så är inte fallet. Han jag hjälper vill kunna konstatera felet och sen lämna in den på oberoende verkstad och säga vad de ska byta, gärna forska sj och leta billigaste priserna, på antingen nu en lamda eller en katt.

Men varför, eller borde det inte bli en felkod på bakre lambdan också då? Eller de kanske hör ihop så pass att denna felkod sätts istället.

Nej inga andra felkoder på motor alls.

Övriga felkoder var:
1 på sips i förarstolen, samt 1 med låg batterispänning.

Re: Felkod ECM-5A katalysator effektivitet.

Postat: tor 12 nov 2015, 22:16
av rid54
Mini_ice skrev:Hur menar du med avgas analys? Antar att det är mer avancerat än det besiktningen kollar? Vilka firmor kan i så fall tänka sig ha den tjänsten?

Besiktningen klagade inte alls på avgasvärdena utan de såg att det låg en felkod och därför underkänndes den.

Har en självplock skrot i närheten där man skulle kunna prova att ta lamdan, men känns som en chansning där med. Hade det varit min bil hade jag plockat en hel begangnad katt, men så är inte fallet. Han jag hjälper vill kunna konstatera felet och sen lämna in den på oberoende verkstad och säga vad de ska byta, gärna forska sj och leta billigaste priserna, på antingen nu en lamda eller en katt.

Men varför, eller borde det inte bli en felkod på bakre lambdan också då? Eller de kanske hör ihop så pass att denna felkod sätts istället.

Nej inga andra felkoder på motor alls.

Övriga felkoder var:
1 på sips i förarstolen, samt 1 med låg batterispänning.
Avgasanalys kan göras av rekorderliga verkstäder. Den är ofta lite mer avancerad än vid besiktningen, men om avgaserna är OK, så försök ta bort felkoden och se om den återkommer.

Bakre sonden kan såklart vara felaktig, men om den bara är lite "krasslig" så kanske det inte sätts en felkod. Styrboxen kan ju inte veta om det är sonden eller katen om det är så, att sondens värden är lite utanför de vanliga. Felkod på själva sonden kommer först när den ger värden som är helt uppåt väggarna eller om värmeelementet ger upp eller nåt sånt.

Så: Jag skulle nästan våga föreslå att man raderar koden. Om den återkommer, ber man om en avgaskontroll (minst lika noggrann som hos bilprovningen) och om den kontrollen är OK så bör katen vara OK och då byter man bakre sonden, som då möjligen är "dålig", men inte helt trasig (för då skulle det blivit en felkod på den). Dubbelkolla att allt med batteri och generator är OK, eftersom det fanns felkod på batterispänningen. Dålig spänning kan nog vimsa till styrboxen. Alltså att batteriet har rimlig vilospänning (typ 12,5 V) och att systemspänningen när motorn går är 13,7 - 14,4 V.