Mini_ice skrev:Hur menar du med avgas analys? Antar att det är mer avancerat än det besiktningen kollar? Vilka firmor kan i så fall tänka sig ha den tjänsten?
Besiktningen klagade inte alls på avgasvärdena utan de såg att det låg en felkod och därför underkänndes den.
Har en självplock skrot i närheten där man skulle kunna prova att ta lamdan, men känns som en chansning där med. Hade det varit min bil hade jag plockat en hel begangnad katt, men så är inte fallet. Han jag hjälper vill kunna konstatera felet och sen lämna in den på oberoende verkstad och säga vad de ska byta, gärna forska sj och leta billigaste priserna, på antingen nu en lamda eller en katt.
Men varför, eller borde det inte bli en felkod på bakre lambdan också då? Eller de kanske hör ihop så pass att denna felkod sätts istället.
Nej inga andra felkoder på motor alls.
Övriga felkoder var:
1 på sips i förarstolen, samt 1 med låg batterispänning.
Avgasanalys kan göras av rekorderliga verkstäder. Den är ofta lite mer avancerad än vid besiktningen, men om avgaserna är OK, så försök ta bort felkoden och se om den återkommer.
Bakre sonden kan såklart vara felaktig, men om den bara är lite "krasslig" så kanske det inte sätts en felkod. Styrboxen kan ju inte veta om det är sonden eller katen om det är så, att sondens värden är lite utanför de vanliga. Felkod på själva sonden kommer först när den ger värden som är helt uppåt väggarna eller om värmeelementet ger upp eller nåt sånt.
Så: Jag skulle nästan våga föreslå att man raderar koden. Om den återkommer, ber man om en avgaskontroll (minst lika noggrann som hos bilprovningen) och om den kontrollen är OK så bör katen vara OK och då byter man bakre sonden, som då möjligen är "dålig", men inte helt trasig (för då skulle det blivit en felkod på den). Dubbelkolla att allt med batteri och generator är OK, eftersom det fanns felkod på batterispänningen. Dålig spänning kan nog vimsa till styrboxen. Alltså att batteriet har rimlig vilospänning (typ 12,5 V) och att systemspänningen när motorn går är 13,7 - 14,4 V.