Sida 1 av 1

Hur jag fixade 2 hackande V40 2,0T

Postat: mån 09 nov 2015, 22:08
av Isakare
Har en T4 sen tidigare, när jag köpte den provkörde jag ett 10 tal T4/2,0T, 2 av dom bilarna hackade vid belastning, men gick fint annars.

I somras var vi i behov av en bil till, köpte en billig 2,0T, provkörde den i centrala stan, så det blev aldrig tillfälle att trampa på ordentligt, men senare upptäckte jag att den hackade vid belastning. Jag kollade över det mesta, tog upp ett stift som såg fint ut, kollade magnetventilen, läckage, weasgaten mm. Bytte bränslefilter som nog aldrig var bytt, fick ur en halv kaffekopp med skräp, blev lite bättre, den hackade inte lika mycket. Läste runt lite på nätet och ett vanligt problem verkar vara bränslepumpen, och den låter ganska mycket, men då frun mest hasar runt utan att använda turbon fick det bli ett senare problem.

Nu var min dotter i behov av en bil, hittade en till billig 2,0T, den var nästan gratis, funkade fint, var nybesiktad men hackade vid belastning, jag köpte den ifa i hopp om att lösa problemet. Bytte bränslefiltret som oxå var fullt med skit men utan framgång. Pumpen på denna bil lät om möjlig ännu mer illa, så jag beställde en pump. Kollade lite annat, konstaterade att det stått vatten i 2 tändstiftsbrunnar, stiften var rostiga, for till macken och köpte nya, och tog en provtur, bilen hade slutat hacka !!! Den gick hur bra som helst, men när lag laddade på ordentligt tändes motorlampan =(
Köpte en felkodsläsare dagen efter, fick P0131 Låg volt labda = motorn går magert.
Nollade koden, tog en lång tur i lugnt tempo utan att det hände nått, men när jag laddade på lite tändes lampan, provade flera gånger, samma problem.

Medans jag väntade på pumpen från Skruvat.se (700:-) skruvade jag upp stiften på den andra bilen, dom såg skapliga ut fortfarande, men det var helt fel stift, slog i nya och hackandet var borta :D

Idag kom pumpen, en halvtimme senare tog jag en provsväng, inget hackande, ingen felkod och pumpen hörs inte alls, man får lägga örat mot locket under baksätet för att höra om den går, den gamla hördes även när man körde.

Summering: Har du en hackande S/V 40, börja med att byta stift.
Hörs bränslepumpen tydligt, byt.
Kolla bränslefiltret, sitter på förarsidan framför bakhjulet under ett plastskydd, är filtret rostigt på utsidan skulle det bytts för länge sen.