Sida 1 av 1
Motorn går på 2 cylindrar
Postat: ons 04 nov 2015, 22:33
av kansas
Hej! Har en volvo v40 2.0 från 96. Den har gått lite ryckigt ibland när det regnat eller när den stått oanvänd i några dagar, men inte så att det varit nåt större problem. Men igår hände nåt nytt och betydligt mer problematiskt. Jag var ute å körde utan problem, åkte hem, var hemma ca 30 min, sen gick jag ut å skulle ta bilen igen, när jag startade fattade jag att nått var fel, motorn gick riktigt trögt, skakade och lät som en gräsklippare ungefär, fast högre då. Körde en bit, det gick trögt, det luktade bränt gummi och extra mycket avgaser.
idag testade jag den igen å den startade och gick fint som vanligt, tog en tur och drog å handlade, när jag kom ut från affären var problemet tillbaka, körde hem ca 3 km. när jag parkerat kollade jag under bilen och såg att katalysatorn glödde i ena änden. Nån som vet vad detta kan bero på? Är det helt idiotiskt att ens köra en meter när bilen beter sig såhär?
Re: Motorn går på 2 cylindrar
Postat: ons 04 nov 2015, 23:06
av benka1
Är det i bakre delen det glöder är katalysatorn igensatt av material som rasat ihop,kör inte en meter!!
Eller så går motorn alldeles för magert/tänding helt galet.
Hur vet du att den går på 2 cylindrar?
Re: Motorn går på 2 cylindrar
Postat: tor 05 nov 2015, 09:49
av kansas
Jag glömde lägga till ett frågetecken i rubriken på mitt inlägg, att den skulle gå på 2 eller 3 cylindrar var bara en gissning från en kompis via telefon. Det var i bakre delen det glödde ja, kan jag sabba katalysatorn helt, eller är det värre grejer som kan hända, att den typ brinner upp? Hade ju gärna kunnat få ner den till närmsta verkstad typ. Tack för svaret
Re: Motorn går på 2 cylindrar
Postat: tor 05 nov 2015, 11:13
av rid54
Misständning => oförbränd bensin => överhettad katalysator (eftersom förbränningen sker där i stället för i motorn).
1. Försök fastställa orsaken till misständningen, inte omöjligt att det är nåt tändningsrelaterat.
2. Gör ett avgastest om du vill veta om katen är körd (när motorn går bra igen)
Det verkar ju inte helt självklart att katen är igensatt, eftersom motorn tillfälligt går bra; då borde den väl gå uselt hela tiden.
Finns nån felkod?
Re: Motorn går på 2 cylindrar
Postat: tor 05 nov 2015, 15:05
av kansas
Jepp, lambda lampan lyser sporadiskt, det har den gjort länge dock. Det verkar som att problemet uppstår när motorn blivit varm
Re: Motorn går på 2 cylindrar
Postat: tor 05 nov 2015, 16:14
av rid54
Min högst personliga och allmänna reflexion är att katalysatorn sällan är den komponent som startar nåt elände genom att gå sönder, däremot kan den ta stryk av att nåt annat är fel. Börja med att se om det finns nån felkod. Även utan felkod skulle jag föreslå en genomgång av tändsystemet (stift, kablar, spole/ar, fördelare om sån finns) för att se om det finns några brister som kan orsaka misständning.
Re: Motorn går på 2 cylindrar
Postat: tor 05 nov 2015, 18:43
av kansas
Tack för hjälpen. Jag tänkte byta stift i helgen. Är inte kunnig på felsökning i övrigt och tar gärna emot tips. Ska se över tändkablarna också. Jag är osäker på om det är fördelade på den. Det är motorn med den stora kåpan dock om det säger er något. Vilka övriga delar ska jag titta på när jag byter stiften?
Re: Motorn går på 2 cylindrar
Postat: fre 06 nov 2015, 08:51
av benka1
Kolla plaströren på spolarna som går ner i brunnen i toppen så det ej finns sprickor i dom o ohm mät tändkablarna..
Ska ligga runt 7-800 ohm!!
Re: Motorn går på 2 cylindrar
Postat: mån 09 nov 2015, 21:06
av kansas
Nu har jag bytt tändstift och rengjort och kollat alla kontaktstycken, men den beter sig likadant ändå:( Till helgen blir det till att byta tändspolar tänker jag. Ska även kolla det som du tipsar om benka1.