S40, 01. Allmänna problem med start etc.
Postat: fre 16 okt 2015, 22:10
Hej,
Jag har nu ägt en S40, 2.0 -2001 i cirka ett år. Under senare tid har det börjat dyka upp lite problem.
Det jag efterfrågar är lite allmänna tips och råd gällande de problem jag beskriver nedan samt en del funderingar.
VVT enheten har börjat låta rätt mycket på tomgång, detta är som värst när motorn blivit varm.
Vad jag förstår styrs VVT av solenoiden som aktiverar oljetrycket för att få axeln att flytta sig mellan två olika lägen beroende på var och hur man kör. (Lägre samt högre hastigheter).
Problemet verkar vara att oljetrycket inte blir rätt och därmed får axeln svårt att flytta sig, d.v.s vid tomgång har den svårt att gå tillbaka till sitt ursprungsläge och därmed uppstår det här ljudet.
Vad jag förstår skall detta vara ofarligt men mycket irriterande, saken är den att kopplar man ur solenoiden försvinner problemet eftersom inget oljetryck då pressar axeln. Dock tänds motorlampan och ger fel på kamaxelgivaren.
Enligt "Torpis" på garaget som sysslar med trimning skall solenoiden gå att ersätta med en metallplatta, vilket för mig låter korrekt. Han specificerar dock inte hur han gör med motorlampan eftersom bilen vad jag förstår inte kommer gå igenom besiktningen med den tänd.
Någon som har gjort något liknande och klurat ut hur lampan skall fortsätta bete sig normalt?
Jag har även fått problem med start av bil, det som oftast händer är att startmotorn klickar till. Oftast börjar även startspärren blinka i instrumentpanelen men inte alltid. Det händer även att startmotorn låter mycket märkligt, d.v.s klickar till flera gånger på raken innan startspärrslampan börjar lysa. Jag får vrida om nyckeln mellan 1-5 gånger innan bilen startar.
På senare tid har även SRS lampan lyst ett par sekunder efter start för att sedan slockna (Endast vid de tillfällen jag haft problem med start).
Startmotorn låter även lite "svag", inte alltid men ibland.
Ibland startar den dock utan problem vid första tändning och låter som den gjorde för ett år sedan.
Jag har inte lyckats hitta någon oxid eller dålig kontakt, allt ser bra ut vad gäller elektroniken. Dock har jag inte mätt upp spänningen mellan batteripolerna samt mellan startmotorns matning och jord vid start för att sedan jämföra värdena. Enligt Vida skall det endast skilja max 1V om jag nu minns rätt. Inte heller jag mätt upp spänningsfall över kablarna, det är väldigt trångt.
Jag har tänkt att byta antennringen, dock är jag lite osäker på om denna verkligen är problemet i detta fall. Kanske är batteriet dåligt även om den uppvisar bra spänning vid mätning av dess EMS.
Har ni några funderingar eller tips på ovan nämnda situationer?
Mvh.
Jag har nu ägt en S40, 2.0 -2001 i cirka ett år. Under senare tid har det börjat dyka upp lite problem.
Det jag efterfrågar är lite allmänna tips och råd gällande de problem jag beskriver nedan samt en del funderingar.
VVT enheten har börjat låta rätt mycket på tomgång, detta är som värst när motorn blivit varm.
Vad jag förstår styrs VVT av solenoiden som aktiverar oljetrycket för att få axeln att flytta sig mellan två olika lägen beroende på var och hur man kör. (Lägre samt högre hastigheter).
Problemet verkar vara att oljetrycket inte blir rätt och därmed får axeln svårt att flytta sig, d.v.s vid tomgång har den svårt att gå tillbaka till sitt ursprungsläge och därmed uppstår det här ljudet.
Vad jag förstår skall detta vara ofarligt men mycket irriterande, saken är den att kopplar man ur solenoiden försvinner problemet eftersom inget oljetryck då pressar axeln. Dock tänds motorlampan och ger fel på kamaxelgivaren.
Enligt "Torpis" på garaget som sysslar med trimning skall solenoiden gå att ersätta med en metallplatta, vilket för mig låter korrekt. Han specificerar dock inte hur han gör med motorlampan eftersom bilen vad jag förstår inte kommer gå igenom besiktningen med den tänd.
Någon som har gjort något liknande och klurat ut hur lampan skall fortsätta bete sig normalt?
Jag har även fått problem med start av bil, det som oftast händer är att startmotorn klickar till. Oftast börjar även startspärren blinka i instrumentpanelen men inte alltid. Det händer även att startmotorn låter mycket märkligt, d.v.s klickar till flera gånger på raken innan startspärrslampan börjar lysa. Jag får vrida om nyckeln mellan 1-5 gånger innan bilen startar.
På senare tid har även SRS lampan lyst ett par sekunder efter start för att sedan slockna (Endast vid de tillfällen jag haft problem med start).
Startmotorn låter även lite "svag", inte alltid men ibland.
Ibland startar den dock utan problem vid första tändning och låter som den gjorde för ett år sedan.
Jag har inte lyckats hitta någon oxid eller dålig kontakt, allt ser bra ut vad gäller elektroniken. Dock har jag inte mätt upp spänningen mellan batteripolerna samt mellan startmotorns matning och jord vid start för att sedan jämföra värdena. Enligt Vida skall det endast skilja max 1V om jag nu minns rätt. Inte heller jag mätt upp spänningsfall över kablarna, det är väldigt trångt.
Jag har tänkt att byta antennringen, dock är jag lite osäker på om denna verkligen är problemet i detta fall. Kanske är batteriet dåligt även om den uppvisar bra spänning vid mätning av dess EMS.
Har ni några funderingar eller tips på ovan nämnda situationer?
Mvh.