Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1012103
Hej köpte en volvo v40 2,0t -01:a av en jobbakompis, börja med att den gick dåligt för jobbarkompisen för att sedan dö helt när han stod på sin infart sen fick han inte igång den igen! Koppla upp min data och den sa kamaxelgivare på felsökning, han köpte ny givare och monterade! Dock ingen skillnad, så då gjorde ja kompprov runt 5-6bar samtliga cylindrar! Vid detta tillfälle köpte jag den billigt!

Det ja gjort är

Kollat kamrem inställning, står precis efter markeringarna
Kollat att avgaskammen snurrar där givarn sitter och det gör den
kollat att det inte läcker komp ut i insuget och det gör det ej
kollat soppa tändning för sakens skull
inga skador på tändstift eller dyligt
inga synliga hål på kolvar

Var ju nästan övertygad kamrem kuggat med tanke på låga kompet och att den sätter felkod på kamaxelgivarn, men så verkar det inte vara!

Varför får ja upp felkoden på givarn??
Kan samtliga ventiler på avgassidan vara brända, verkar ju konstigt att det skulle ske precis samtidigt?
vad mer kan ligga bakom det låga kompet?
Kan tiläggas den va riktigt slö när han körde den hem, pga kompet vad vet ja!

//Per
#1012126
Paytax skrev:Hej köpte en volvo v40 2,0t -01:a av en jobbakompis, börja med att den gick dåligt för jobbarkompisen för att sedan dö helt när han stod på sin infart sen fick han inte igång den igen! Koppla upp min data och den sa kamaxelgivare på felsökning, han köpte ny givare och monterade! Dock ingen skillnad, så då gjorde ja kompprov runt 5-6bar samtliga cylindrar! Vid detta tillfälle köpte jag den billigt!

Det ja gjort är

Kollat kamrem inställning, står precis efter markeringarna
Kollat att avgaskammen snurrar där givarn sitter och det gör den
kollat att det inte läcker komp ut i insuget och det gör det ej
kollat soppa tändning för sakens skull
inga skador på tändstift eller dyligt
inga synliga hål på kolvar

Var ju nästan övertygad kamrem kuggat med tanke på låga kompet och att den sätter felkod på kamaxelgivarn, men så verkar det inte vara!

Varför får ja upp felkoden på givarn??
Kan samtliga ventiler på avgassidan vara brända, verkar ju konstigt att det skulle ske precis samtidigt?
vad mer kan ligga bakom det låga kompet?
Kan tiläggas den va riktigt slö när han körde den hem, pga kompet vad vet ja!

//Per
Gör ett nytt komp prov men då, häll i 1/2-Dl olja.
Du bör även ta reda på för just din motor vilket komp värde den ska ha, finns högkomp motor samt lågkomp, bland annat disel motorer.

Kolvringarna är slitna:
Häll en tesked motorolja genom tändstiftshålet för att täta
ringarna. Om kompressionsvärdet stiger, då är ringarna dåliga. Ingen ökning indikerar på dåliga ventiler.

Bör även kolla svänghjuls axel givare. :-O)
#1012238
Paytax skrev:Fick riktigt hög komp på alla cylindrar med en 1/2dl olja!men kolvringarna kan ju inte gärna bli sopslut bara så där?sen har ja ju fortfarande felkoden på kamaxelgivaren?

//Per
Bör även kolla svänghjuls axel givare, sitter mellan motor o växellåda. är den sönder startar inte bilen!
#1012249
Paytax skrev:Men borde den inte ge en felkod då?Förklaring på det låga kompet och felkoden på kamaxelgivare?
Du får väll åka till skroten köpa en för ett konstanterade att den är hel?Kamg.

Det finns två olika, ett stort och ett litet kamgivar hus, sätter man den stora där det ska vara ett lite hus, når inte givaren fram till kammen!
Val av bromsskivor bak

Hej, vilken storlek köpte du på skivorn[…]

Brum från baslåda

Halloj Har införskaffat en V60 -23 Recharge […]

Balansaxel?

Skriver du ett par rader i delad tråd s&arin[…]

@RobinH , Är den såld? och om inte, […]